بررسی اجمالی

یک درمانگر تنفسی (RT) یک متخصص پزشکی معتبر است که در ارائه مراقبت های بهداشتی برای ریه های شما تخصص دارد. آنها دانش پیشرفته ای در مورد تجهیزات پیشرفته مانند هواکش های مکانیکی دارند. RT ها در کنار پزشکان و پرستاران کار می کنند. آنها در بسیاری از مراکز پزشکی، از جمله اورژانس، بخش های زایمان، و مطب های درمانی تمرین می کنند. برخی از RT ها از مردم در خانه های خود مراقبت می کنند.

درمانگران تنفسی به بهبود نتایج برای افراد مبتلا به آسم، پنومونی، آمفیزم، ترومای ریه و سایر تشخیص ها کمک می کنند. RT ها می توانند تنفس شما را ارزیابی کنند، تمرینات ورزشی را توصیه کنند و پیشرفت شما را کنترل کنند.

انواع درمان تنفسی

چندین نوع اصلی درمان تنفسی وجود دارد. یک RT ممکن است در یک یا چند نوع از این نوع تخصص داشته باشد.

درمان اورژانسی تنفسی

این نوع درمان تنفسی در بیمارستان انجام می شود. RT ها به موارد اتاق اورژانس کمک می کنند و به افراد کمک می کنند پس از جراحی قلب یا نارسایی ریه بهبود یابند. برخی از RT ها در طول جراحی های پیچیده به پزشکان کمک می کنند. آنها همچنین ذات الریه را درمان می کنند. بخش بزرگی از درمان اورژانسی تنفسی شامل ونتیلاتورها است. RT ها پشتیبانی زندگی را برای کسانی که به آن نیاز دارند مدیریت یا آغاز می کنند.

درمان تنفسی بزرگسالان

درمان تنفسی بزرگسالان در بیمارستان، سرپایی یا خانه انجام می شود. RT ممکن است به مراقبت های معمول برای حفظ بیماری های مزمن مانند فیبروز کیستیک کمک کند. درمان تنفسی بزرگسالان اغلب شامل درمان آمفیزم است. RT ها گاهی اوقات مسئول برنامه هایی هستند که به بزرگسالان در ترک سیگار کمک می کند.

توانبخشی ریوی به ریه ها کمک می کند تا پس از یک جراحی یا رویداد آسیب زا، ظرفیت تنفس بیشتری را به دست آورند. این نوع درمان ممکن است در خارج از بیمارستان توسط RT ارائه شود. آنها همچنین در آزمایشگاه های خواب برای کمک به تشخیص و درمان آپنه خواب کار می کنند.

درمان تنفسی کودکان

RT های کودکان بر مسائل قلبی ریوی نوزادان و دوران کودکی تمرکز دارند. گاهی اوقات آنها در یک بیمارستان کار می کنند، جایی که از بیماران در بخش های بستری از جمله نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان مراقبت می کنند. برخی از RT های کودکان مراقبت های سرپایی را برای کودکان و نوجوانان مبتلا به آسم ارائه می دهند.

بیمارستان ها اغلب دارای تیم های حمل و نقل اورژانس اطفال هستند که نوزادان یا کودکان را با آمبولانس یا هلیکوپتر به مراکز مختلف می برند. تیم ها عموماً از یک پرستار و یک RT تشکیل شده اند.

درمان تنفسی سالمندان

با بالا رفتن سن، ریه های ما نیز رشد می کنند. گاهی اوقات درمان تنفسی می تواند به افزایش کارایی تنفس برای افراد مسن کمک کند. عفونت های دستگاه تنفسی، بیماری مزمن انسدادی ریه و ذات الریه برونش، بیماری هایی هستند که افراد بالای 65 سال احتمال دارد با آن ها مواجه شوند. درمان تنفسی سالمندان در یک بیمارستان، یک مرکز سرپایی یا خانه یک فرد انجام می شود.

چگونه بفهمیم که آیا به RT نیاز دارید؟

RT ها می توانند در بسیاری از موقعیت ها ضروری شوند. تقریباً در هر مورد، یک پزشک مراقبت های اولیه، متخصص اطفال یا پزشک اتاق اورژانس به شما اطلاع می دهد که آیا به RT نیاز دارید. برخی از جمعیت ها بیشتر به درمان تنفسی نیاز دارند. بزرگسالان بالای 65 سال و بزرگسالان سیگاری افرادی هستند که بیشتر به RT نیاز دارند. نوزادان نارس اغلب از RT ها نیز مراقبت دریافت می کنند.

هنگام جستجوی یک درمانگر تنفسی چه نکاتی را باید بدانید

معمولا بین دو تا چهار سال طول می کشد تا تبدیل به RT شود. RT ها برای تبدیل شدن به یک درمانگر تنفسی معتبر یا CRT باید یک برنامه مدرک کاردانی معتبر را تکمیل کنند و یک آزمون سراسری را قبول کنند. RT ها همچنین برای تمرین نیاز به مجوز دارند. انجمن آمریکایی مراقبت های تنفسی (AARC) این مجوز را ارائه می دهد.

سال دوم برنامه عمل بالینی است. این به صورت دستی در یک بیمارستان یا مرکز درمانی اتفاق می افتد. اخیراً، AARC به سمتی حرکت کرده است که فقط به برنامه های چهار ساله اجازه اعتبار می دهد.

یک RT خوب باید هوشمند و شهودی باشد. RT ها اغلب وظیفه دشواری را بر عهده دارند که برای افرادی که ممکن است زنده نمانند، حمایت زندگی کنند. یک RT خوب برای خانواده های آن افراد احساس صبر و شفقت می کند.

از RT ها خواسته می شود که ساعات طولانی و نامنظم کار کنند، بنابراین باید سطح انرژی بالایی داشته باشند. آنها همچنین برای تامین نیازهای بیماران خود به یک اخلاق کاری خوب نیاز دارند. RT ها باید اشتیاق به یادگیری داشته باشند، زیرا فناوری در این زمینه همیشه در حال بهتر شدن است.

با پزشک خود در مورد دیدن RT صحبت کنید

ممکن است پزشک شما قبلاً در مورد درمان تنفسی با شما صحبت کرده باشد. افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی یا کسانی که برای مدتی در بیمارستان بستری بوده اند، گاهی نیاز به درمان تنفسی دارند. اگر احساس می کنید از این نوع درمان سود می برید، با پزشک خود صحبت کنید.