در پینترست به اشتراک بگذارید

از روزی که متوجه شدید انتظارتان را می کشید، احتمالاً خواب دیده اید که نوزادتان چه شکلی است. آیا آنها چشمان شما را خواهند داشت؟ فرهای همسرتان؟

فقط زمان می تواند بگوید. با رنگ مو، علم خیلی ساده نیست.

در اینجا اطلاعاتی در مورد ژنتیک اساسی و سایر عواملی وجود دارد که تعیین می کند نوزاد شما بلوند، سبزه، مو قرمز یا رنگی در این بین خواهد بود.

وقتی رنگ مو مشخص شد

در اینجا یک مسابقه پاپ سریع است. درست یا نادرست: رنگ موی کودک شما از زمان لقاح مشخص شده است.

پاسخ: درست است!

هنگامی که اسپرم به تخمک می رسد و به زیگوت تبدیل می شود، معمولاً 46 کروموزوم به دست می آورد. این 23 از مادر و پدر است. تمام ویژگی های ژنتیکی کودک شما – رنگ مو، رنگ چشم، جنسیت و غیره – در این مرحله اولیه مشخص شده است.

جالب‌تر این است که هر مجموعه از کروموزوم‌هایی که والدین به فرزندانشان می‌دهند کاملاً منحصربه‌فرد هستند. برخی از کودکان ممکن است بیشتر شبیه مادرشان باشند، در حالی که برخی دیگر بیشتر شبیه پدرشان هستند. برخی دیگر از ترکیبی متفاوت از کروموزوم‌ها شبیه ترکیبی به نظر می‌رسند.

ژنتیک 101

ژن ها دقیقا چگونه برای ایجاد رنگ مو با هم تعامل می کنند؟ هر یک از ژن های کودک شما از آلل تشکیل شده است. ممکن است عبارات «غالب» و «غیرطبیعی» را از کلاس علوم دبیرستان به خاطر بیاورید. آلل های غالب با موهای تیره مرتبط هستند، در حالی که آلل های مغلوب با سایه های روشن مرتبط هستند.

وقتی ژن ها به هم می رسند، بیان حاصل فنوتیپ یا ویژگی فیزیکی منحصر به فرد کودک شما است. مردم قبلاً فکر می کردند که اگر یکی از والدین موهای بلوند و دیگری موهای قهوه ای داشته باشد، مثلاً موی مغلوب (بلوند) شکست می خورد و غالب (قهوه ای) برنده می شود.

این علم منطقی است، اما با توجه به موزه فناوری نوآوری، بیشتر آنچه در مورد رنگ مو می دانیم هنوز در مرحله تئوری است.

به نظر می رسد، بسیاری از سایه های مختلف قهوه ای وجود دارد. آبنوس قهوه ای تقریبا سیاه است. قهوه ای-بادامی جایی در وسط است. قهوه ای وانیلی اساساً بلوند است. بیشتر مطالبی که در مورد ژنتیک می خوانید، رنگ مو را به صورت غالب یا مغلوب نشان می دهد. اما این به این سادگی نیست.

از آنجایی که چندین آلل در حال بازی هستند، طیف کاملی از احتمالات رنگ مو وجود دارد.

رنگدانه

اینکه چه مقدار و چه نوع رنگدانه در موهای یک فرد وجود دارد و چگونه توزیع می شود به ایجاد سایه کلی کمک می کند.

جالب تر از آن این است که میزان رنگدانه در موهای یک فرد، تراکم و توزیع آن می تواند در طول زمان تغییر کند و تکامل یابد.

دو رنگدانه در موی انسان وجود دارد:

  • Eumelanin مسئول رنگ های قهوه ای / سیاه است.
  • فئوملانین مسئول رنگ قرمز است.

موی بچه در مقابل موهای بزرگسالان

اگر عکس های قدیمی کودک خود را ورق زده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که در دوران کودکی موهای روشن یا تیره تری داشته اید. ممکن است در سنین کودکی و پیش دبستانی شما نیز تغییر کرده باشد. این وضعیت به رنگدانه در مو برمی گردد.

مطالعه ای که در نشریه Forensic Science Communications منتشر شد، رنگ موی ۲۳۲ کودک سفیدپوست اهل اروپای میانه را در پراگ ثبت کرد. آنها کشف کردند که بسیاری از کودکان، چه پسر و چه دختر، در نیمه اول زندگی موهای تیره تری داشتند. از 9 ماهگی تا 2 1/2 سالگی، روند رنگ روشن شد. پس از 3 سالگی، رنگ مو تا سن 5 سالگی به تدریج تیره تر شد.

این فقط به این معنی است که موهای کودک شما ممکن است چند بار پس از تولد قبل از اینکه رنگ دائمی‌تری داشته باشد تغییر رنگ دهد.

آلبینیسم

نوزادانی که با آلبینیسم متولد می شوند ممکن است رنگدانه کمی در مو، پوست و چشم خود داشته باشند یا اصلاً رنگدانه نداشته باشند. این اختلال در اثر جهش ژنی ایجاد می شود. انواع مختلفی از آلبینیسم وجود دارد که افراد را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری با موهای سفید یا روشن متولد می شوند، اما طیف رنگی نیز امکان پذیر است.

این وضعیت می تواند باعث مشکلات بینایی و حساسیت به خورشید شود. اگرچه برخی از کودکان با موهای بلوند بسیار روشن به دنیا می آیند، کودکان مبتلا به آلبینیسم معمولا مژه ها و ابروهای سفیدی دارند.

آلبینیسم یک بیماری ارثی است که زمانی اتفاق می افتد که هر دو والدین جهش را پشت سر بگذارند. اگر در مورد این وضعیت نگران هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود یا یک مشاور ژنتیک صحبت کنید. می توانید سابقه پزشکی خانواده خود را به اشتراک بگذارید و هر سوال دیگری در مورد این اختلال دارید بپرسید.

غذای آماده

بنابراین، نوزاد شما چه رنگی خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. مانند تمام ویژگی های فیزیکی، رنگ موی کودک شما قبلاً در DNA او تعیین و کدگذاری شده است. اما مدتی طول می کشد تا به طور کامل به سایه دقیق تبدیل شود.