ما محصولاتی را که فکر می کنیم برای خوانندگان ما مفید هستند، اضافه می کنیم. اگر از طریق پیوندهای موجود در این صفحه خرید کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم روند ما اینجاست.

خط سلامت فقط مارک ها و محصولاتی را به شما نشان می دهد که ما پشت آن ایستاده ایم.

تیم ما به طور کامل توصیه هایی را که در سایت خود ارائه می دهیم بررسی و ارزیابی می کند. برای اثبات اینکه تولیدکنندگان محصول استانداردهای ایمنی و کارایی را رعایت کرده‌اند، ما:

  • ارزیابی مواد تشکیل دهنده و ترکیب: آیا آنها پتانسیل ایجاد آسیب را دارند؟
  • تمام ادعاهای سلامتی را بررسی کنید: آیا آنها با مجموعه شواهد علمی فعلی مطابقت دارند؟
  • ارزیابی برند: آیا با یکپارچگی عمل می کند و به بهترین شیوه های صنعت پایبند است؟

ما این تحقیق را انجام می دهیم تا بتوانید محصولات قابل اعتماد برای سلامتی و تندرستی خود را پیدا کنید.

درباره روند بررسی ما بیشتر بخوانید.
آیا این مفید بود؟

سال‌هاست که از ژل نفتی برای کمک به مرطوب‌کننده و التیام پوست استفاده می‌شود. با این حال، برخی از انواع می توانند حاوی مواد سرطان زا باشند. برای ایمنی، فقط محصولات تقطیر سه گانه مانند وازلین را خریداری کنید.

در پینترست به اشتراک بگذارید

وازلین از چه چیزی ساخته شده است؟

پترولیوم ژله (همچنین پترولاتوم نامیده می شود) مخلوطی از روغن های معدنی و موم است که یک ماده ژله مانند نیمه جامد را تشکیل می دهد. این محصول از زمانی که رابرت آگوستوس چزبرو آن را در سال 1859 کشف کرد، تغییر چندانی نکرده است. چزبرو متوجه شد که کارگران نفت از ژله ای برای التیام زخم ها و سوختگی های خود استفاده می کنند. او در نهایت این ژله را به صورت وازلین بسته بندی کرد.

فواید ژله پترولیوم از ماده اصلی آن پترولیوم است که به پوست شما با یک سد محافظ آب کمک می کند. این به بهبود پوست و حفظ رطوبت پوست شما کمک می کند. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیز دیگری می توانید از ژله نفتی استفاده کنید.

فواید و کاربردهای ژله نفتی

1. خراش ها و سوختگی های جزئی پوست را درمان کنید

یک مطالعه نشان می دهد که ژل نفتی در مرطوب نگه داشتن پوست در طول بهبودی پس از جراحی موثر است. این ممکن است به ویژه برای صدمات پوستی معمولی و کمتر چشمگیر باشد. اطمینان حاصل کنید که سطحی که روی آن وازلین می‌زنید به‌درستی تمیز و ضدعفونی شده باشد. در غیر این صورت، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا می توانند در داخل آن به دام افتاده و روند بهبودی را به تاخیر بیندازند.

2. صورت، دست ها و موارد دیگر را مرطوب کنید

لوسیون صورت و بدن: بعد از حمام از ژل نفتی استفاده کنید. به عنوان یک مرطوب کننده انسدادی، از خشک شدن پوست شما جلوگیری می کند. همچنین می توانید از آن برای خشکی بینی در فصل سرما یا آلرژی استفاده کنید.

پاشنه های ترک خورده: پاهای خود را در آب گرم خیس کنید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. کاملا با حوله خشک کنید و از وازلین و جوراب های نخی تمیز استفاده کنید.

دست های باغبانی خود را بهبود ببخشید: پس از شستن و خشک کردن، از مقداری ژله نفتی و یک جفت دستکش تمیز استفاده کنید تا به حفظ رطوبت و تسریع بهبودی کمک کند.

لب‌های ترک خورده: روی لب‌های ترک‌خورده مانند چوب‌های دیگر بمالید.

بیشتر بخوانید: انتخاب یک مرطوب کننده سالم صورت »

3. کمک به پنجه های حیوان خانگی

پوست پد سگ شما می تواند ترک بخورد و ناراحتی زیادی ایجاد کند. پنجه های آنها را با گاز پنبه ای تمیز کنید، خشک کنید و ژله را بمالید. در حالت ایده آل این کار باید بعد از پیاده روی یا زمانی که حیوان خانگی شما در حال استراحت است انجام شود. فقط از مقدار کمی استفاده کنید زیرا حیوان خانگی شما ممکن است پنجه های خود را لیس بزند و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ناراحتی معده شود.

4. از راش پوشک جلوگیری کنید

پترولیوم ژله بوده است نشان داده شده برای کاهش بروز بثورات پوشک در نوزادان. قبل از استفاده، پوست کودک خود را به درستی تمیز و با حوله خشک کنید. ژله نفتی یک سد محافظ تشکیل می دهد که به محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت کمک می کند. در صورت وجود بثورات مداوم، با پزشک وقت بگیرید.

5. آرایش چشم را پاک کنید

بر اساس مطالعه ای که روی سونوگرافی چشم انجام شده، روغن یک راه موثر برای پاک کردن آرایش است و استفاده از ژل نفتی در ناحیه چشم بی خطر است. از یک پد پنبه ای یا نوک Q (برای مناطقی که دسترسی به آن سخت است) استفاده کنید و به آرامی بدون فشار دادن زیاد روی پوست خود فشار دهید. هنگام پاک کردن، حتماً چشمان خود را ببندید. برخی افراد نیز با استفاده از آن روی خطوط پای کلاغی قسم می‌خورند.

6. انتهای تقسیم شده را ذخیره کنید

قرار گرفتن در معرض آفتاب و باد و همچنین آب استخر می تواند موهای شما را خشک کند. ژله پترولیوم می‌تواند ظاهر موهای شما را کاهش داده و به موهای شما درخشندگی دهد. مقدار کمی ژله را بین کف دست مالیده و به نوک موها بمالید.

7. از لکه های پوستی ناشی از رنگ مو یا لاک ناخن جلوگیری کنید

وازلین را در امتداد خط موی خود بمالید تا از لکه دار شدن رنگ مو روی پوستتان جلوگیری کنید. اگر دوست دارید ناخن های خود را در خانه رنگ کنید، این کار نیز جواب می دهد. وقتی کارتان تمام شد، یک مانع از ژله نفتی به راحتی پاک می شود.

8. حفظ بوهای عطر

استفاده از ژل نفتی به عنوان پایه عطر می تواند به ماندگاری طولانی تری عطر کمک کند.

9. به عنوان روان کننده برای اجسام گیر کرده استفاده کنید

اگر انگشتری روی انگشت شما چسبیده است، مقداری ژله را روی انگشت خود قرار دهید، مطمئن شوید که مقداری از آن را در اطراف و زیر حلقه قرار دهید. این به لیز خوردن حلقه از انگشت شما کمک می کند.

برای لولای در، کمی ژله درست روی لولا بمالید و در را چند بار بچرخانید تا به طور یکنواخت پخش شود. اضافی را پاک کنید.

مضرات ژله نفتی

در حالی که وازلین فواید زیادی دارد، اما باید فقط برای استفاده خارجی باشد. ژله نفتی نخورید یا وارد آن نکنید. از استفاده از ژل نفتی برای خودارضایی یا به عنوان روان کننده واژن خودداری کنید. به گزارش رویترز، مطالعه ای روی 141 زن نشان داد که 17 درصد از ژل نفتی به صورت داخلی استفاده می کردند و 40 درصد از آنها برای واژینوز باکتریایی مثبت بودند.

مارک و نوع ژله ای که خریداری می کنید ممکن است واکنش های متفاوتی ایجاد کند. این شامل:

عوارض جانبی بالقوه

  • آلرژی: برخی از افراد در صورت استفاده از فرآورده های نفتی حساس تر هستند و ممکن است دچار آلرژی شوند. هنگام استفاده از محصول جدید، همیشه مراقب تحریکات و واکنش های نامطلوب باشید.
  • عفونت: عدم خشک شدن پوست یا تمیز کردن مناسب پوست قبل از استفاده از ژل پترولیوم می تواند باعث عفونت قارچی یا باکتریایی شود. در صورتی که ژله را به صورت واژینال وارد کنید، یک شیشه آلوده نیز می تواند باکتری را پخش کند.
  • خطرات آسپیراسیون: قبل از استفاده از ژل نفتی در اطراف بینی، به خصوص در کودکان، با پزشک خود مشورت کنید. استنشاق روغن های معدنی ممکن است باعث پنومونی آسپیراسیون شود.
  • منافذ مسدود شده: برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از ژل نفتی بیرون بیایند. قبل از استفاده از ژله مطمئن شوید که پوست را به درستی تمیز کرده اید تا خطر جوش را کاهش دهید.
آیا این مفید بود؟

ژله نفتی در مقابل وازلین

س:

آ:

پاسخ ها بیانگر نظرات کارشناسان پزشکی ما است. تمام محتوا کاملاً اطلاعاتی است و نباید توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.

آیا این مفید بود؟

خط پایین

ژله پترولیوم به دلیل خاصیت نرم کنندگی، قابلیت کمک به ترمیم پوست و همچنین به دلیل سابقه ایمن بودن، از دیرباز در صنعت پزشکی و زیبایی یکی از مواد اصلی بوده است. حتماً محصول سه گانه تقطیر شده و خالص شده را انتخاب کنید (وازلین قدیمی تایمر معروف یکی از آنهاست) تا از قرار دادن هر گونه آلودگی سمی روی پوست خود که برخی از آنها بالقوه سرطان زا هستند جلوگیری کنید.

خرید وازلین.

مانند هر محصول دیگری که روی پوست خود استفاده می کنید، استفاده های اولیه را از نظر علائم آلرژی یا بثورات زیر نظر بگیرید. اگر نگران تأثیر آن بر محیط زیست هستید، ممکن است بخواهید به جای وازلین ژله روغنی، محصولاتی را انتخاب کنید که منشا گیاهی دارند.

به خواندن ادامه دهید: سموم مضر در لوازم آرایشی »