بررسی اجمالی

پایبندی به رژیم غذایی به این معنی نیست که نمی توانید کمی سرگرم شوید! ودکا به طور کلی یکی از کم کالری ترین نوشیدنی های الکلی است و کربوهیدرات صفر دارد، به همین دلیل است که برای افرادی که رژیم دارند، به ویژه کسانی که از رژیم کم کربوهیدرات مانند رژیم پالئو یا اتکین استفاده می کنند، مشروب انتخابی است.

فقط باید مراقب مخلوط کن های شیرین، میان وعده های آخر شب باشید و فقط در حد اعتدال بنوشید تا از سلامت کلی خود محافظت کنید.

حقایق تغذیه ودکا

ودکا چیزی جز اتانول و آب ندارد. این بدان معنی است که ودکا تقریباً هیچ ارزش غذایی ندارد. قند، کربوهیدرات، فیبر، کلسترول، چربی، سدیم، ویتامین یا مواد معدنی در ودکا وجود ندارد. تمام کالری ها از خود الکل می آیند.

ودکا، 1.5 اونس، مقطر، 80 پروف

میزان
قند 0 گرم
کربوهیدرات ها 0 گرم
فیبر 0 گرم
کلسترول 0 گرم
چربی 0 گرم
سدیم 0 گرم
ویتامین ها 0 گرم
مواد معدنی 0 گرم

یک شات ودکا چند کالری دارد؟

ودکا در مقایسه با شراب یا ماءالشعیر به عنوان یک لیوان غذای کم کالری در نظر گرفته می شود. هر چه ودکای شما غلیظ تر باشد (هر چه میزان اثبات آن بیشتر باشد)، کالری بیشتری دارد. “اثبات” عددی است که به درصد الکل در مشروب اشاره دارد.

با تقسیم برهان به نصف می توانید درصد را بفهمید. به عنوان مثال، 100 پروف 50 درصد الکل است، در حالی که 80 پروف 40 درصد الکل است.

هرچه این مدرک بالاتر باشد، شمارش کالری بیشتر است (و تأثیر بیشتری بر محتوای الکل خون شما دارد). برای یک شات ودکا 1.5 اونسی، تعداد کالری به شرح زیر است:

  • 70 ودکای ثابت: 85 کالری
  • ودکای ثابت 80: 96 کالری
  • ودکای ثابت 90: 110 کالری
  • ودکا 100 تایی: 124 کالری

الکل یک کربوهیدرات نیست. کالری موجود در ودکا فقط از خود الکل می آید. الکل خالص حاوی تقریباً 7 کالری در هر گرم است. برای مرجع، کربوهیدرات ها و پروتئین هر دو حاوی حدود 4 کالری در هر گرم هستند، در حالی که چربی حاوی حدود 9 کالری در هر گرم است.

این بدان معنی است که الکل تقریباً دو برابر کربوهیدرات ها یا پروتئین چاق کننده است و فقط کمی کمتر از چربی چاق کننده است.

محتوای کالری به طور کلی بین مارک های مختلف ودکا یکسان است که همان گواهی است. به عنوان مثال، ودکای کتل وان، اسمیرنوف، غاز خاکستری، اسکای و ابسولوت همه 80 ودکای ثابت هستند و هر کدام حاوی 96 کالری در هر شات 1.5 اونسی یا 69 کالری در هر اونس هستند.

آیا ودکا کربوهیدرات دارد؟

مشروبات الکلی مقطر مانند ودکا، رام، ویسکی و جین فقط حاوی الکل هستند، بنابراین کربوهیدرات آنها صفر است. اگر میزان مصرف کربوهیدرات خود را دنبال می کنید، ودکا انتخاب بهینه ای است.

این ممکن است عجیب به نظر برسد زیرا ودکا از غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند گندم و سیب زمینی تهیه می شود. با این حال، کربوهیدرات ها در طی فرآیندهای تخمیر و تقطیر حذف می شوند.

کربوهیدرات و کالری ودکا در مقایسه با سایر انواع الکل

سایر مشروبات الکلی مقطر مانند رام، ویسکی، جین و تکیلا تقریباً حاوی همان تعداد کالری به عنوان ودکا و کربوهیدرات صفر. البته بستگی به برند و اثبات داره.

به عنوان مثال، برخی از مارک های رم حاوی ادویه ها و شکر هستند که طعم و همچنین محتوای غذایی را تغییر می دهند.

شراب و آبجو به طور کلی کالری و کربوهیدرات بیشتری نسبت به ودکا در هر وعده دارند:

نوع نوشیدنی کالری شماری تعداد کربوهیدرات
شراب (5 اونس) 125 5
آبجو (12 اونس) 145 11
آبجو سبک (12 اونس) 110 7
شامپاین (4 اونس) 84 1.6

آیا ودکای طعم دار کالری بیشتری دارد؟

ودکاهای طعم دار می توانند تجربه لذیذتری را برای شما به ارمغان بیاورند و همچنین ممکن است نیاز به مخلوط کن های پر کالری مانند کرن بری یا آب پرتقال را از بین ببرند. امروزه، شما می توانید ودکا را با طعم طبیعی یا مصنوعی تقریباً هر چیزی پیدا کنید.

لیمو، توت، نارگیل، هندوانه، خیار، وانیل و دارچین گزینه های محبوبی هستند. همچنین دمنوش های عجیب و غریب بیشتری وجود دارد از جمله: بیکن، خامه فرم گرفته، زنجبیل، انبه و حتی ماهی آزاد دودی.

بهترین بخش این است که بیشتر نسخه های تزریق شده حاوی کالری اضافی به جز ودکای ساده نیستند!

مراقب باشید ودکای طعم‌دار را با نوشیدنی‌های ودکای تهیه شده با شربت‌های شیرین طعم‌دار که پس از فرآیند تخمیر و تقطیر اضافه می‌شوند، اشتباه نگیرید. این محصولات اغلب حاوی کالری بسیار بیشتری نسبت به ودکای دم کرده هستند.

همیشه برچسب ها را با دقت بخوانید. اگر نمی توانید اطلاعات تغذیه ای را روی برچسب محصول پیدا کنید، وب سایت سازنده را جستجو کنید.

نوشیدنی های ودکای کم کالری

ودکا به خودی خود تقریباً طعم دیگری جز طعم الکل سوزاننده ندارد که بسیاری از مردم آن را ناخوشایند می دانند.

بنابراین بسیاری از نوشیدنی‌ها برای کمک به طعم و مزه، ودکا را با آب‌میوه‌های شیرین یا نوشابه مخلوط می‌کنند. اما محتوای قند بالای بسیاری از این مخلوط کن ها می تواند رژیم غذایی شما را خراب کند.

یک فنجان آب پرتقالبه عنوان مثال، حاوی 112 کالری است و نوشابه معمولی بیش از 140 کالری در هر قوطی دارد. بیشتر این کالری ها از شکر می آیند.

به جای مایعات شیرین، نوشیدنی خود را با مخلوط کردن ودکا با یکی از موارد زیر کم کالری و کم کربوهیدرات نگه دارید:

  • نوشابه های قندی کمتر
  • آب سودا یا کلاب نوشابه با فشار لیمو یا لیموترش
  • آب زغال اخته یا لیموناد رقیق شده
  • چای سرد
  • نوشابه کلاب، برگ نعناع و یک شیرین کننده بدون کالری (مانند استویا)

ودکا و کاهش وزن

الکل، از جمله ودکا، در فرآیند چربی سوزی بدن ما اختلال ایجاد می کند. به طور معمول، کبد ما چربی ها را متابولیزه می کند (تجزیه می کند). با این حال، وقتی الکل وجود دارد، کبد شما ترجیح می دهد ابتدا آن را تجزیه کند.

در حالی که بدن شما از الکل برای انرژی استفاده می کند، متابولیسم چربی به شدت متوقف می شود. این به عنوان “کم کردن چربی” نامیده می شود و برای کسی که سعی در کاهش وزن دارد خوب نیست.

در حالی که ممکن است یک شات ودکا با کمتر از 100 کالری، مقدار زیادی به نظر نرسد، بسیاری از ما فقط به یک نوشیدنی بسنده نمی کنیم. مصرف تنها 3 نوشیدنی ودکا 300 کالری به مصرف روزانه شما اضافه می کند. این تقریباً مشابه چیزبرگر مک دونالد است.

الکل همچنین باعث می‌شود که مهارهای خود را از دست بدهیم، هورمون‌هایمان (آدرنالین و کورتیزول) را مختل کند و میل ما به غذاهای پرچرب و کربوهیدرات را افزایش می‌دهد. این امر نه گفتن به سفر آخر شب به تاکو بل را سخت‌تر می‌کند.

ودکا ممکن است انتخاب خوبی نسبت به سایر انواع الکل مانند آبجو یا کوکتل های شیرین باشد، اما اگر مراقب وزن خود هستید، باید با ودکا مانند یک تکه کیک یا کلوچه رفتار کنید و آن را برای یک موقعیت خاص ذخیره کنید.

غذای آماده

ودکا یک نوشیدنی کم کالری بدون کربوهیدرات، چربی یا شکر است و ارزش غذایی ندارد. اگر رژیم دارید یا فقط می خواهید بدون کالری بیش از حد نوشیدنی بنوشید، ودکا انتخاب خوبی است. کالری و کربوهیدرات کمتری نسبت به آبجو، شراب، شامپاین و کوکتل های از قبل مخلوط شده دارد.

ودکا را با آب سودا و کمی لیمو یا یک نوشابه رژیمی مخلوط کنید تا کالری و کربوهیدرات را کم نگه دارید، اما همیشه سعی کنید مصرف الکل خود را به حداقل ممکن برسانید زیرا کالری می تواند به سرعت افزایش یابد.

به یاد داشته باشید که اگر کبد شما مشغول پردازش الکل باشد، نمی تواند به شما در چربی سوزی کمک کند. مهم است که بدانید مصرف بیش از حد الکل می تواند برای سلامت کلی شما بسیار مضر باشد.

را موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) سطوح نوشیدن “کم خطر” را بیش از 4 نوشیدنی در روز و حداکثر 14 نوشیدنی در هفته برای مردان در نظر می گیرد.

برای زنان، سطوح پایین تر است – بیش از 3 نوشیدنی در روز و در مجموع 7 نوشیدنی در هفته. نوشیدن بیش از حد می تواند آسیب قابل توجهی به مغز، کبد، قلب و سایر اندام های حیاتی شما وارد کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

اگر باردار هستید ودکا یا هر نوع الکل دیگری ننوشید.