بهبودی پسوریازیس برای همه افراد متفاوت است، اما هنوز هم مواردی وجود دارد که افراد مشترک هستند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد فرآیند بیشتر بدانید.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که 2 تا 3 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول، عفونت ها باعث می شوند بدن شما با باکتری ها یا ویروس های خارجی مبارزه کند. بیماری های خودایمنی باعث می شود که بدن شما بیش از حد واکنش نشان داده و به خود حمله کند. به عبارت دیگر، بدن شما فکر می کند سلول های خودش خطرناک هستند، بنابراین سعی می کند آنها را از بین ببرد. در نتیجه، بدن شما سلول های کاملا سالم را از بین می برد یا به آنها آسیب می رساند.

پسوریازیس نیز یک بیماری مزمن است. پس از اینکه علائم برای اولین بار ظاهر شد و تشخیص داده شد، تا پایان عمر با این وضعیت کنار خواهید آمد. شایع ترین علائم پسوریازیس عبارتند از:

  • لکه های قرمز و ملتهب پوست
  • فلس های سفید مایل به نقره ای که به عنوان پلاک نیز شناخته می شوند
  • پوست ترک خورده که ممکن است خونریزی یا ترشح کند
  • سوزش، خارش و درد
  • مفاصل متورم و سفت
  • ناخن های ضخیم و برآمده

خوشبختانه، ممکن است همیشه علائم پسوریازیس را نشان ندهید. این به این دلیل است که پسوریازیس به صورت چرخه ای ظاهر می شود و می رود. پسوریازیس ممکن است برای یک دوره فعال یا شعله ور شود و سپس وضعیت شما بهبود یابد یا بهبود یابد. چرخه هر فرد متفاوت است، اما بیشتر افراد می توانند از نکات یکسانی پیروی کنند تا دوره های بهبودی تا حد امکان طولانی تر و موفق تر شوند.

در طول بهبودی پسوریازیس چه انتظاری دارید؟

برای برخی افراد، بهبودی پسوریازیس به این معنی است که پوست شما تقریباً به طور کامل پاک می شود. هیچ علامت فیزیکی پسوریازیس را نشان نخواهید داد. موارد شدیدتر پسوریازیس می تواند باعث ایجاد اسکار شود. حتی در طول دوره بهبودی، این زخم ها ممکن است باقی بمانند. علائم با وجود این اسکارها ایجاد نمی شود.

علائم ممکن است برای همه ناپدید نشوند. برای برخی از افراد، علائم ممکن است به اندازه ای فروکش کنند که دیگر آزاردهنده نباشند. بسته به تجربه و سابقه شما با پسوریازیس ممکن است همچنان به عنوان بهبودی طبقه بندی شود.

علل احتمالی بهبودی پسوریازیس

هدف از درمان پسوریازیس کاهش علائم و پایان دادن به عود است. اگر درمان ها موفقیت آمیز باشند، پسوریازیس ممکن است بهبود یابد.

حتی بدون درمان، پسوریازیس ممکن است ناپدید شود. بهبودی خود به خود یا بهبودی که بدون درمان اتفاق می افتد نیز امکان پذیر است. در این صورت، احتمالا سیستم ایمنی شما حمله خود را به بدن شما خاموش کرده است. این اجازه می دهد تا علائم محو شوند.

این بدان معنا نیست که شما هرگز شراره دیگری نخواهید داشت. مراقب علائم پسوریازیس باشید تا در صورت ظاهر شدن مجدد بتوانید درمان آنها را شروع کنید.

آیا جدول زمانی برای بهبود پسوریازیس وجود دارد؟

پسوریازیس غیر قابل پیش بینی است و بهبودی پسوریازیس هیچ جدول زمانی ندارد. گاهی اوقات، بهبودی می تواند طولانی باشد. ممکن است ماه ها و حتی سال ها علائم را تجربه نکنید. بهبودی نیز می تواند کوتاه مدت باشد. ممکن است طی چند هفته پس از ناپدید شدن علائم دوباره شروع به تجربه کنید.

یکی از چرخه های رایج پسوریازیس شامل داشتن علائم و شعله های کمتر در ماه های تابستان و علائم و شعله های بیشتر در ماه های زمستان است. این احتمالاً به این دلیل است که این دو محیط بسیار متفاوت روی پوست شما تأثیر می گذارد. آب و هوا در این دو فصل می تواند علائم پسوریازیس را تحریک کند. آگاهی از این محرک ها و سایر محرک ها می تواند به شما در کاهش فرکانس شعله ور شدن و افزایش دوره های بهبودی کمک کند.

شایع ترین محرک های پسوریازیس

اگرچه پسوریازیس ممکن است خود به خود عود کند، اما چیزی ممکن است باعث بازگشت آن شود. به این چیزها محرک می گویند. آگاهی از رایج ترین آنها می تواند به شما در کاهش احتمال عود و احتمالا طولانی شدن دوره بهبودی کمک کند.

فشار

برای برخی از افراد، استرس شدید یا غیرمعمول زیاد می تواند فعالیت بیماری را افزایش دهد. راه هایی برای آرامش و مدیریت سطوح استرس خود بیابید تا از شعله ور شدن پسوریازیس جلوگیری کنید.

آب و هوا

محیط خشک و سرد زمستان برای پوست اکثر افراد سخت است. برای پوست های ظریفی که مستعد شعله ور شدن پسوریازیس هستند حتی بدتر است. در ماه های سردتر، پوست خود را با لوسیون ها و کرم ها مرطوب و مرطوب نگه دارید.

نور خورشید

همانطور که هوای سرد زمستان می تواند باعث شعله ور شود، خورشید درخشان تابستان نیز می تواند باعث شعله ور شود. نور بیش از حد خورشید می تواند باعث آسیب پوست یا سوختگی پوست شود. این می تواند باعث شعله ور شود.

برخی از افراد برای درمان پسوریازیس خود به تکه‌های کوچک نور خورشید واکنش خوبی نشان می‌دهند، اما مهم است که با پزشک مشورت کنید تا تصمیم بگیرید چگونه می‌توانید به طور ایمن خود را آفتاب بگیرید تا از شعله‌ور شدن آن جلوگیری کنید.

اسکراب کردن

هنگام دوش گرفتن، از شستشو با اسفنج یا حوله خودداری کنید. خشن بودن روی پوست ممکن است باعث شعله ور شود. در عوض، بدن خود را به آرامی بشویید و کف کنید و سپس پوست خود را با حوله خشک کنید.

عفونت های مزمن

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است نسبت به سایر افراد مبتلا به پسوریازیس، عودهای بیشتر و بهبودی کمتری را تجربه کنید. عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، مانند گلودرد استرپتوکوکی مزمن یا HIV، می‌توانند باعث شعله‌ور شدن آن شوند.

یک سبک زندگی ناسالم

سیگار کشیدن، مصرف الکل و چاقی سه مورد از رایج ترین محرک ها هستند. مراقبت از بدن شامل موارد زیر است:

  • ترک عادت دخانیات
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • ورزش کردن بیشتر
  • تلاش برای جلوگیری از عفونت یا بیماری

بردن

بسیاری از درمان ها هم در کاهش علائم پسوریازیس و هم کمک به بهبودی موفقیت آمیز هستند.

با کمک پزشک خود می توانید دوره درمانی مناسب خود را پیدا کنید. اگر و زمانی که شعله ور شدن رخ دهد، کاملاً برای مقابله با آن آماده خواهید بود و با اطمینان با علائم بازگشتی روبرو خواهید شد.