کمبود پروتئین C چیست؟

پروتئین C پروتئینی است که توسط کبد تولید می شود. در غلظت های پایین در جریان خون یافت می شود. تا زمانی که ویتامین K آن را فعال نکند غیرفعال است.

پروتئین C عملکردهای مختلفی را انجام می دهد. عملکرد اصلی آن جلوگیری از لخته شدن خون است. اگر کمبود پروتئین C دارید، احتمال لخته شدن خون شما بیشتر از افرادی است که سطوح طبیعی دارند. سطوح بالاتر از حد نرمال پروتئین C با هیچ مشکل شناخته شده سلامتی مرتبط نیست. اما ممکن است خونریزی را افزایش دهد.

کمبود پروتئین C در سطوح مشابه در مردان و زنان و در میان قومیت‌های مختلف دیده می‌شود.

علائم کمبود پروتئین C چیست؟

در برخی موارد، فردی که کمبود پروتئین C دارد ممکن است مشکلات لخته شدن یا سایر علائم را نشان ندهد. در موارد دیگر، کمبود پروتئین C می تواند منجر به سطوح بالای لخته شدن خون شود.

لخته شدن خون می تواند با شرایط مختلفی مرتبط باشد:

  • ترومبوز ورید عمقی (DVT): لخته شدن در وریدهای پا می تواند باعث درد، تورم، تغییر رنگ و حساسیت شود. شدت لخته معمولاً به وسعت لخته بستگی دارد. اگر DVT در یک پا نباشد، ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشید.
  • آمبولی ریه (PE): PE می تواند منجر به درد قفسه سینه، تب، سرگیجه، سرفه و تنگی نفس شود.
  • پورپورای نوزادان: این وضعیت در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود. علائم در عرض 12 ساعت پس از تولد ظاهر می شود و شامل ضایعات پوستی است که شروع به قرمز تیره می کند و سپس به بنفش مایل به سیاه تبدیل می شود.
  • ترومبوفلبیت: این وضعیت باعث التهاب و قرمزی در امتداد قسمت آسیب دیده ورید می شود.

هر کدام از این شرایط علائم منحصر به فرد خود را دارند.

افراد مبتلا به کمبود پروتئین C دارای یک خطر افزایش یافته برای DVT و PE.

بیشتر بدانید: چگونه تشخیص دهیم که لخته خون دارید »

علت کمبود پروتئین C چیست؟

کمبود پروتئین C می تواند ارثی، اکتسابی یا به مرور زمان در نتیجه شرایط دیگر ایجاد شود.

کمبود پروتئین C ناشی از ژنتیک یا ارثی است. این بدان معناست که در صورت داشتن سابقه خانوادگی کمبود پروتئین C، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. شما یک 50 درصد اگر یکی از والدین شما کمبود پروتئین C داشته باشد، احتمال ابتلا به آن وجود دارد. از هر 500 نفر یک نفر یا 0.2 درصد از جمعیت عمومی دچار کمبود پروتئین C هستند.

شما همچنین می توانید کمبود پروتئین C را بدون پیوند ژنتیکی ایجاد کنید. شرایطی که می تواند منجر به کمبود پروتئین C شود عبارتند از:

  • کمبود ویتامین K
  • استفاده از رقیق کننده های خون مانند وارفارین (کومادین، جانتوون)
  • نارسایی کبد
  • تومورهای متاستاتیک گسترده
  • بیماری شدید، از جمله عفونت
  • انعقاد درون‌رگی منتشر

کاهش اکتسابی در سطح پروتئین C از نظر بالینی به اندازه کمبود ارثی پروتئین C قابل توجه نیست.

چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش پروتئین C سریع و آسان است. پزشک شما یک خون گیری ساده می گیرد و سپس آزمایشی برای تعیین سطح پروتئین C در خون شما انجام می دهد. پزشک باید آزمایش را چند هفته پس از یک دوره لخته شدن خون، و پس از قطع مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون، مانند وارفارین (کومادین، جانتوون) انجام دهد.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون انجام دهد زیرا مثبت کاذب شایع است.

کمبود پروتئین C و بارداری

زنان مبتلا به کمبود پروتئین C در دوران بارداری و بعد از آن در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته هستند. به این دلیل که بارداری یک عامل خطر برای ایجاد لخته خون است.

محققان معتقدند که کمبود پروتئین C ممکن است خطر را افزایش دهد برای سقط جنین در مراحل اولیه و اواخر بارداری. اگر فکر می کنید در معرض خطر کمبود پروتئین C هستید با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید برنامه ای برای بارداری و زایمان ایمن داشته باشید.

چگونه می توان کمبود پروتئین C را درمان کرد؟

داروهای رقیق کننده خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می شوند، می توانند کمبود پروتئین C را درمان کنند. این داروها با جلوگیری از لخته شدن خون در رگ های خونی، خطر تشکیل لخته خون را کاهش می دهند. این دارو اجازه نمی‌دهد لخته‌ها بزرگ‌تر شوند و لخته‌هایی را که قبلاً تشکیل شده‌اند، از بین نمی‌برند.

رقیق‌کننده‌های خون شامل هپارین (Hep-Lock U/P، Monoject Prefill Advanced Heparin Lock Flush) است که تزریق می‌شود و وارفارین (Coumadin، Jantoven)، داروهای ضد انعقاد مستقیم خوراکی که از طریق دهان مصرف می‌شود. یک برنامه درمانی ممکن است شامل تزریق هپارین به پوست در هفته اول و سپس مصرف یک داروی خوراکی پس از هفته اول باشد.

چشم انداز چیست؟

کمبود پروتئین C شایع نیست. اگر کمبود دارید، دیدگاه شما مثبت است. بسیاری از افراد مبتلا به کمبود پروتئین C عوارض جانبی قابل توجهی ندارند. اگر لخته شدن یک مشکل است، راه های زیادی برای مدیریت و پیشگیری از آن با انجام موارد زیر وجود دارد:

  • مصرف داروهای مناسب
  • حفظ یک سبک زندگی سالم
  • فعال بودن در مورد وضعیت خود

نکاتی برای پیشگیری

ممکن است نتوانید از کمبود پروتئین C جلوگیری کنید، اما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر لخته شدن خون انجام دهید:

  • به طور منظم تمرین کن.
  • تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.
  • در صورت تجویز پزشک از جوراب هایی به نام “جوراب های فشاری” استفاده کنید.
  • از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • هیدراته بمانید. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

همچنین، اگر سابقه خانوادگی کمبود پروتئین C یا لخته شدن خون دارید، با پزشک خود در مورد یک برنامه پیشگیری صحبت کنید. فعال بودن بهترین گام شما برای پیشگیری است.