بررسی اجمالی

در باره 3-4 درصد از تمام بارداری ها منجر به بریچ شدن نوزاد می شود. حاملگی بریچ زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد (یا نوزادان!) سر به بالا در رحم زن قرار می‌گیرد، بنابراین پاها به سمت مجرای زایمان هستند.

در یک بارداری “طبیعی”، کودک به طور خودکار در داخل رحم به حالت سر به پایین تبدیل می شود تا برای تولد آماده شود، بنابراین بارداری بریچ چالش های مختلفی را برای مادر و نوزاد ایجاد می کند.

چه چیزی باعث بارداری بریچ می شود؟

بسته به نحوه قرارگیری جنین در رحم، سه نوع حاملگی بریچ وجود دارد: بریچ صریح، کامل و بریچ پا. در انواع حاملگی های بریچ، نوزاد به جای سر به سمت کانال زایمان قرار می گیرد.

پزشکان نمی‌توانند دقیقاً بگویند که چرا حاملگی بریچ رخ می‌دهد، اما طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک نوزاد ممکن است خود را به روشی “اشتباه” در رحم قرار دهد، از جمله:

  • اگر زنی چندین باردار شده باشد
  • در حاملگی های چند قلو
  • اگر زنی در گذشته زایمان زودرس داشته باشد
  • اگر رحم مایع آمنیوتیک بیش از حد یا خیلی کم داشته باشد، به این معنی که کودک فضای اضافی برای حرکت دارد یا مایع کافی برای حرکت در آن وجود ندارد.
  • اگر زن دارای شکل غیر طبیعی رحم باشد یا دارای عوارض دیگری مانند فیبروم در رحم باشد.
  • اگر زنی جفت سرراهی داشته باشد

چگونه بفهمم که جنین من بریچ است؟

نوزاد تا حدود 35 یا 36 هفتگی بریچ در نظر گرفته نمی شود. در حاملگی‌های طبیعی، نوزاد معمولاً سرش را به سمت پایین می‌چرخاند تا در موقعیتی قرار گیرد تا برای تولد آماده شود. طبیعی است که نوزادان قبل از 35 هفتگی سرشان به پایین یا حتی به پهلو باشد. اما پس از آن، وقتی کودک بزرگتر می شود و از اتاق خارج می شود، چرخیدن و قرار گرفتن در موقعیت صحیح برای نوزاد سخت تر می شود.

پزشک شما می‌تواند با احساس موقعیت کودک از طریق شکم متوجه شود که آیا نوزاد بریچ است یا خیر. آنها همچنین به احتمال زیاد قبل از زایمان با استفاده از سونوگرافی در مطب و بیمارستان تأیید می کنند که بریچ است.

بارداری بریچ چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

به طور کلی، بارداری بریچ تا زمان تولد نوزاد خطرناک نیست. با زایمان بریچ، خطر بیشتری برای گیر کردن نوزاد در کانال زایمان و قطع شدن اکسیژن نوزاد از طریق بند ناف وجود دارد.

بزرگترین سوال در این شرایط این است که ایمن ترین روش برای یک زن برای به دنیا آوردن نوزاد بریچ چیست؟ از نظر تاریخی، قبل از اینکه زایمان سزارین رایج شود، به پزشکان و معمولاً ماماها آموزش داده می شد که چگونه زایمان های بریچ را ایمن انجام دهند. با این حال، زایمان بریچ نسبت به زایمان واژینال خطر عوارض بیشتری دارد.

آ مطالعه 2000 بررسی بیش از 2000 زن در 26 کشور نشان داد که به طور کلی، سزارین برنامه ریزی شده برای نوزادان ایمن تر از زایمان طبیعی در دوران بارداری بریچ است. میزان مرگ و میر نوزادان و عوارض به طور قابل توجهی با سزارین برنامه ریزی شده برای نوزادان بریچ کمتر بود. اما میزان عوارض برای مادران در هر دو گروه زایمان سزارین و واژینال تقریباً یکسان بود. سزارین یک جراحی بزرگ است که می تواند میزان عوارض را برای مادران توضیح دهد.

مجله بریتانیایی زنان و زایمان همچنین به همین مطالعه نگاه کرد و به این نتیجه رسید که اگر زنی بخواهد یک زایمان طبیعی واژینال برنامه ریزی شده با حاملگی بریچ داشته باشد، ممکن است هنوز شانس زایمان ایمن با یک ارائه دهنده آموزش دیده داشته باشد. با این حال، به طور کلی، اکثر ارائه دهندگان ترجیح می دهند ایمن ترین مسیر ممکن را انتخاب کنند، بنابراین سزارین روش ارجح زایمان برای زنان دارای حاملگی بریچ در نظر گرفته می شود.

آیا می توانید بارداری بریچ را تغییر دهید؟

پس اگر حاملگی بریچ دارید چه باید کرد؟ در حالی که به احتمال زیاد مجبور خواهید بود با پزشک خود در مورد برنامه ریزی سزارین صحبت کنید، روش هایی نیز وجود دارد که می توانید برای چرخاندن نوزاد خود تلاش کنید. میزان موفقیت در بارداری بریچ به دلیل بریچ بودن جنین شما بستگی دارد، اما تا زمانی که روش ایمن را امتحان کنید، ضرری ندارد.

نسخه خارجی (EV)

EV روشی است که در آن پزشک سعی می‌کند با دستکاری نوزاد با دست‌های خود از طریق شکم، نوزاد را به صورت دستی در موقعیت صحیح قرار دهد.

با توجه به کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، اکثر پزشکان یک EV را بین هفته های 36 تا 38 بارداری پیشنهاد می کنند. این روش معمولا در بیمارستان انجام می شود. انجام آن به دو نفر نیاز دارد و نوزاد تمام مدت برای هر گونه عارضه ای که ممکن است به زایمان نیاز داشته باشد تحت نظر خواهد بود. ACOG اشاره می کند که خودروهای برقی فقط در نیمی از مواقع موفق هستند.

اسانس

برخی از مادران ادعا می کنند که با استفاده از روغن ضروری مانند نعناع بر روی شکم خود موفق شده اند تا کودک را تحریک کنند تا خودش بچرخد. با این حال، مانند همیشه، قبل از استفاده از روغن های ضروری با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از آنها برای زنان باردار بی خطر نیستند.

وارونگی

یکی دیگر از روش های محبوب برای زنانی که نوزادان بریچ دارند، برعکس کردن بدنشان برای تشویق نوزاد به چرخاندن است. زنان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، مانند ایستادن روی دست‌های خود در استخر، نگه داشتن باسن با بالش، یا حتی استفاده از پله‌ها برای کمک به بالا بردن لگن.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

احتمالاً پزشک شما کسی است که به شما اطلاع می دهد که آیا جنین بریچ است یا خیر. شما باید در مورد نگرانی های خود در مورد زایمان بریچ نوزادتان، از جمله خطرات و مزایای انتخاب سزارین، انتظارات از عمل جراحی و نحوه آماده سازی با آنها صحبت کنید.