درک اصول اولیه

یک بیماری شایع، اسهال به حرکات شل و آبریزش روده اشاره دارد. اسهال می تواند به دلیل تعدادی از شرایط مختلف با شدت متفاوت ایجاد شود. اگر علت زمینه ای مزمن نباشد، اسهال معمولا در عرض چند روز برطرف می شود.

اسهال می تواند باعث شود:

  • گرفتگی معده
  • نفخ
  • تحریک پوست در اطراف مقعد

همچنین می تواند باعث کم آبی بدن شود.

جایگزینی مایعات از دست رفته می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. نوشیدن مایعاتی مانند آب، نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت یا چای مهم است.

علاوه بر هیدراته ماندن، داروهای خانگی مانند نوشیدن سرکه سیب ممکن است کمک کند. اما سرکه سیب نیز می تواند اثر معکوس داشته باشد. اگر بیش از حد مصرف شود، در واقع ممکن است باعث اسهال شود.

چگونه کار می کند؟

سرکه سیب از سیب های تخمیر شده تهیه می شود. سیب های تخمیر شده حاوی پکتین هستند. پکتین ممکن است به رشد باکتری های خوب در روده کمک کند، که برای هضم سالم ضروری است. همچنین ممکن است مدفوع را حجیم کند و التهاب روده را کاهش دهد.

از آنجایی که سرکه سیب یک آنتی بیوتیک طبیعی است، ممکن است برای اسهال ناشی از عفونت های باکتریایی موثر باشد. این نوع عفونت ها اغلب به دلیل مواد غذایی فاسد یا آلوده ایجاد می شوند که می توانند حاوی آن باشند E. coli یا سالمونلا.

ممکن است انتخاب سرکه سیب خام، ارگانیک و فیلتر نشده به جای پاستوریزه کمک کند. سرکه سیب فیلتر نشده کدر است و نخ های ابریشمی در آن می گذرد. این رشته ها را مادر می نامند.

مادر ممکن است حاوی مقادیر اضافه شده باشد:

  • پکتین
  • مواد معدنی
  • باکتری های خوب
  • آنزیم ها

نحوه استفاده از سرکه سیب برای اسهال

مانند بسیاری از درمان‌های خانگی، شواهد علمی زیادی مبنی بر حمایت یا رد فواید بالقوه سرکه سیب برای سلامتی وجود ندارد.

سرکه سیب اسیدی است، بنابراین مهم است که قبل از نوشیدن آن را با مایع دیگری رقیق کنید. در غیر این صورت، سرکه ممکن است مینای دندان شما را از بین ببرد.

یک قانون کلی این است که 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان بزرگ مایع مخلوط کنید. سعی کنید آن را با آب خنک یا آبمیوه مخلوط کنید. یا با ترکیب سرکه با آب داغ و عسل، چای درست کنید. این مخلوط را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید تا زمانی که علائم شما فروکش کند.

خطرات و هشدارها

سرکه سیب بسیار اسیدی است.

اگر آن را مستقیم و بدون رقیق بنوشید، می تواند بافت های دهان، گلو و مری شما را بسوزاند. همچنین ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند. برای به حداقل رساندن این اثرات بالقوه، پس از نوشیدن مخلوط سرکه سیب رقیق شده، دهان خود را بشویید.

اگر در یک زمان بیش از حد بنوشید، سرکه سیب ممکن است باعث اسهال شود.

این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد:

  • قندهای موجود در سیب می توانند پریستالسیس را تحریک کنند.
  • اگر سرکه سیب رقیق نشده مصرف شود، ممکن است آب را از بدن به داخل روده بکشد و مدفوع را آبکی‌تر کند.
  • سیب همچنین می تواند باکتری های خوب روده را از بین ببرد.

خطرات دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • نوشیدن بیش از حد سرکه سیب در مدت زمان طولانی می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. اگر پوکی استخوان یا بیماری استخوان شکننده دارید، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
  • سرکه سیب زیاد ممکن است باعث اسهال شود که به نوبه خود می تواند باعث کاهش ناسالم سطح پتاسیم شما شود. پتاسیم پایین ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم (آریتمی)، فشار خون پایین و ضعف عضلانی شود.
  • سرکه سیب ممکن است انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نباشد. می تواند مدت زمان خروج غذا از معده را کاهش دهد که ممکن است بر سطح قند و انسولین تأثیر بگذارد.
  • سرکه سیب همچنین ممکن است با داروهای تجویزی، از جمله داروهای مورد استفاده برای دیابت و آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین تداخل داشته باشد.

برای درمان اسهال چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی اغلب اولین قدم در درمان اسهال است. مهم است که در هنگام تجربه علائم، مراقب آنچه می خورید و می نوشید باشید. رژیم غذایی شما می تواند تأثیر مستقیمی بر فراوانی و شدت علائم داشته باشد.

چه چیزی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

نوشیدن مایعات شفاف، مانند آب مرغ، ممکن است مفید باشد. مایعات شفاف می توانند به شما کمک کنند بدون بدتر شدن وضعیت خود هیدراته بمانید. همچنین ممکن است برای خود یک فنجان چای گیاهی آرام بخش مانند بابونه بریزید. دمنوش های گیاهی ممکن است به کاهش اسپاسم معده کمک کند.

خوردن غذاهای مقوی مانند برنج سفید ساده و موز نیز ممکن است به حجیم شدن مدفوع کمک کند. نان تست با مربا یکی دیگر از انتخاب های آسان هضم است. اکثر مرباها حاوی پکتین هستند که ممکن است یک مزیت اضافی باشد.

چه چیزی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

برخی از غذاها ممکن است وضعیت را بدتر کنند و در هنگام تجربه علائم اسهال باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

اینها شامل غذاهایی است که:

  • دارای فیبر بالایی هستند
  • چربی بالایی دارند
  • تند هستند
  • حاوی لبنیات

همچنین باید از:

  • کافئین
  • الکل
  • هر چیزی که ممکن است باعث ایجاد گاز در شما شود، مانند نوشیدنی های گازدار یا سبزیجات خاص

گزینه های دارویی

داروهای بدون نسخه (OTC) نیز ممکن است کمک کنند. گزینه های محبوب عبارتند از بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو-بیسمول) و لوپرامید (Imodium AD). این داروهای بدون نسخه می توانند موثر باشند، اما آنها باید فقط با تأیید ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما استفاده شوند.

اگر اسهال شما ناشی از یک عفونت باکتریایی یا انگلی باشد، محصولات OTC ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند ضرر داشته باشند.

آنها ممکن است مانع از پاکسازی بدن شما از منبع عفونت شوند. برای اسهال ناشی از یک بیماری مزمن، مانند سندرم روده تحریک پذیر، نباید از داروهای OTC استفاده کنید.

همچنین ممکن است بخواهید یک پروبیوتیک OTC مصرف کنید. اینها می توانند با افزایش تعداد باکتری های خوب در سیستم گوارشی به کاهش اسهال کمک کنند.

خط پایین

معمولاً هر از چند گاهی اسهال را تجربه می کنید. اگر اسهال شما مزمن نیست یا با علائم دیگر همراه نیست، ممکن است بخواهید سرکه سیب یا یک درمان خانگی دیگر را امتحان کنید.

اگر بیش از 3 یا 4 روز اسهال دارید یا با علائمی مانند تب همراه است، مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

آنها می توانند علت اسهال شما را تعیین کنند و داروهایی را توصیه کنند که به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

اسهال در نوزادان و کودکان همیشه نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد.