در پینترست به اشتراک بگذارید

همانطور که والدین کودکان نوپا می دانند، گاهی اوقات این کودکان کوچک مقدار زیادی مدفوع دارند. و اغلب، ممکن است شل یا آبریزش شود. این کاملاً رایج است و حتی یک نام دارد: اسهال کودکان نوپا.

چیست؟

اسهال کودک یک بیماری یا بیماری واقعی نیست، بلکه فقط یک علامت است. این در میان کودکان نوپا رایج است و هیچ تهدیدی برای سلامتی آن‌ها نیست. اسهال کودکان نوپا معمولاً دارای علائم زیر است:

  • اسهال بدون درد است.
  • اسهال اغلب بدبو است.
  • کودک حداقل چهار هفته متوالی سه بار یا بیشتر مدفوع بزرگ و بدون شکل دارد.
  • اسهال اغلب حاوی مواد غذایی هضم نشده و مخاط است.
  • اسهال در ساعات بیداری رخ می دهد.
  • علائم بین 6 تا 36 ماهگی شروع می شود، اما ممکن است تا پیش دبستانی ادامه یابد.
  • علائم معمولاً در سن مدرسه یا زودتر از بین می روند و 90 درصد کودکان تا 40 ماهگی اسهال ندارند.

یک یافته رایج این است که اسهال اغلب پس از یک دوره گاستروانتریت شروع می شود. این یک عفونت ویروسی معده و روده است که معمولاً باعث تب، درد شکم، استفراغ و اسهال می شود. پس از بهبودی از این بیماری حاد و شدید، کودک ممکن است به مدفوع مکرر بدون درد ادامه دهد، همانطور که در بالا ذکر شد، اما کاملاً خوب عمل می کند. در این شرایط، والدین اغلب احساس می‌کنند که «بیماری» ادامه دارد، اما کودک سالم است، در حال رشد است، غذا می‌خورد و احساس خوبی دارد، برخلاف شکل ظاهری آنها در طول بیماری عفونی.

چه چیزی باعث آن می شود؟

بنابراین اگر اسهال کودک نوپا با یک بیماری عفونی متفاوت است و در غیر این صورت کودک خوب است، علت آن چیست؟ این کاملاً شناخته شده نیست، اما آخرین نظریه این است که عوامل متعددی نقش دارند، از جملهبه شرح زیر.

  • رژیم غذاییکودکان نوپا اغلب آب میوه و سایر مایعات با محتوای بالای فروکتوز و سوربیتول را که با اسهال کودکان نوپا مرتبط است، مصرف می کنند. رژیم غذایی بسیار کم چربی و کم فیبر نیز دخیل است.
  • افزایش زمان انتقال روده: برای برخی از کودکان نوپا، غذا به سرعت از روده بزرگ عبور می کند و منجر به جذب کمتر آب می شود که منجر به شل شدن مدفوع می شود.
  • افزایش فعالیت بدنی: فعالیت بدنی به طور کلی با افزایش مدفوع مرتبط است.
  • میکرو فلور روده فردی: روده همه دارای میلیاردها میکروب است، اما اینها میکروب های ضروری هستند که به هضم غذا کمک می کنند. با این حال، ترکیب دقیق این میکروبیوم متراکم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و برخی از کودکان نوپا مجموعه ای از باکتری ها دارند که باعث شل شدن مدفوع می شوند.

چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟

از آنجایی که کودک مبتلا به اسهال کودک نوپا، طبق تعریف، سالم و موفق است، اکثر متخصصان به هیچ وجه درمان دارویی را توصیه نمی کنند.

به همین دلیل است که هیچ “درمانی” برای اسهال کودکان نوپا وجود ندارد، زیرا واقعاً یک بیماری نیست. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود آن انجام دهید.

پیگیری وعده های غذایی

یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید و آن را با میزان، دفعات و زمان اسهال مرتبط کنید. این ممکن است به پزشک کودک شما کمک کند تا سایر علل اسهال را که نگران کننده تر هستند، مانند عدم تحمل غذایی یا آلرژی، از بین ببرد.

مدفوع خونی را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که خون در مدفوع وجود ندارد. این امر برای کودکانی که هنوز پوشک دارند واضح به نظر می رسد، اما مطمئن شوید که مدفوع کسانی را که آموزش دیده اند را بررسی کنید، زیرا ممکن است این موضوع را به شما اشاره نکنند. اگر در مدفوع خون یافتید، فوراً به پزشک کودک خود مراجعه کنید.

گاهی اوقات خون در مدفوع می‌تواند میکروسکوپی باشد، بنابراین در صورت وجود هرگونه نگرانی، ممکن است پزشک اطفال از او نمونه مدفوع برای آزمایش خون بخواهد.

علاوه بر این، اگر فرزندتان اسهال همراه با کاهش وزن یا افزایش وزن ضعیف، استفراغ، تب، درد شکم یا مدفوع چرب یا روغنی دارد، با پزشک خود صحبت کنید.

آب میوه ها را کنار بگذارید

آب میوه و سایر مایعات حاوی فروکتوز و سوربیتول مانند نوشیدنی های ورزشی و نوشابه را محدود کنید. مقدار کل آب میوه را، در صورت وجود، به کمتر از 8 اونس در روز نگه دارید.

مصرف فیبر را افزایش دهید

فیبر بیشتر ممکن است در واقع به سفت شدن مدفوع کمک کند. غلات کامل و نان، لوبیا و میوه ها و سبزیجات تازه را انتخاب کنید. و افزودن کمی چربی بیشتر به رژیم غذایی نیز ممکن است کمک کند.

این ممکن است تعجب آور باشد، زیرا توجه زیادی به محدود کردن مصرف چربی می شود. اما اگر کودک نوپا شما اضافه وزن ندارد و مانند بسیاری از آنها به اندازه کافی ورزش می کند، پس کمی چربی اضافی خوب است. حتماً با پزشک خود مشورت کنید که آیا این برای کودک شما مناسب است یا خیر. اگر چربی اضافه می کنید، آن را به چربی سالم مانند لبنیات، آووکادو، روغن زیتون یا تخم مرغ تبدیل کنید.

پروبیوتیک ها را امتحان کنید

پروبیوتیک ها بدون نسخه در دسترس هستند. پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهای زنده ای هستند که برای بدن شما مفید هستند. اینها به احتمال زیاد به کودک آسیبی نمی رساند و ممکن است کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد این موارد موثر هستند.

غذای آماده

اگر همه موارد فوق را انجام داده اید و فرزند شما واقعاً رشد می کند، غذا می خورد و به طور طبیعی عمل می کند، اما همچنان اسهال دارد، جای نگرانی نیست.

این یکی از آن مشکلات دوران کودکی است که برای والدین – یا هر کسی که باید کودک را تمیز کند – بسیار بدتر از کودک است. بنابراین، اگر همه چیز خوب است، اسهال کودک نوپا را مانند کج خلقی، دندان درآوردن و مکیدن شست در نظر بگیرید. این نیز بگذرد.