در پینترست به اشتراک بگذارید

در نگاه اول، ممکن است این یک سوال عجیب به نظر برسد. چرا به طور خاص در مورد پرتقال صحبت می کنیم؟ چه چیزی آنها را از هر میوه دیگری که ممکن است به کودک خود بدهید متفاوت است؟

خوب، وقتی به آن فکر می کنید، آنها از بسیاری جهات متفاوت هستند. پرتقال، بر خلاف موز، گلابی یا خربزه، میوه ای خمیری، رشته ای و مرکبات است. این عوامل در اینکه چه زمانی و چگونه باید برای اولین بار به کودک خود غذا بدهید، تفاوت ایجاد می کند.

شایع ترین سن توصیه شده برای معرفی مرکبات حدود 12 ماهگی است. شما می خواهید قبل از معرفی پرتقال مطمئن شوید که کودک شما بزرگتر است و غذاها را با موفقیت می جود. اگرچه پزشکان اطفال دیگر به تأخیر انداختن مواجهه کودک با غذاها برای پیشگیری از آلرژی توصیه نمی‌کنند – در واقع، به نظر می‌رسد که خوردن برخی غذاها زودتر ممکن است به جلوگیری از برخی واکنش‌ها کمک کند – مشکل پرتقال و سایر مرکبات فقط آلرژی‌های احتمالی نیست، بلکه واکنشی است که نوزادان ممکن است دچار اسیدیته و خطر خفگی شوند.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

اسیدیته

مرکبات اسیدی هستند، به این معنی که وقتی میوه متابولیزه می شود اسید تولید می کند. اگرچه معده بزرگسالان می تواند اسیدیته یک پرتقال را تحمل کند، معده نوزادان بسیار حساس تر است و ممکن است به میزان اسیدیته واکنش خوبی نشان ندهد.

اگر خیلی زود به نوزادان پرتقال داده شود، اسیدیته ممکن است در برخی موارد باعث بثورات پوشک و قرمزی اطراف دهان شود. این لزوما به این معنی نیست که کودک شما به میوه آلرژی دارد. این فقط یک واکنش پوستی به اسیدیته است.

اسیدیته همچنین ممکن است باعث ناراحتی معده یا افزایش علائم رفلاکس اسید شود، اگر فرزند شما مشکل رفلاکس اسید داشته باشد.

مانند بسیاری از تصمیمات والدین، بهتر است در اینجا از عقل سلیم خود استفاده کنید. آیا شما یا سایر اعضای خانواده نزدیکتان آلرژی غذایی دارید؟ آیا کودک شما به طور معمول از رفلاکس اسید رنج می برد؟ آیا در نظر دارید که یک قاشق بزرگ پرتقال پالپی به یک کودک 2 ماهه بدهید؟ در این موارد، عاقلانه است که کمی بیشتر صبر کنید تا به کودک خود میوه های اسیدی بدهید.

از طرف دیگر، اگر فرزند شما حدود 12 ماهه است و دلیلی برای مشکوک بودن او به آلرژی ندارید، ادامه دهید و آن را حل کنید.

غشاء و فرآیندهای غشایی

یکی از بخش‌های دشوار تغذیه نوزادان با پرتقال، غشای شفافی است که بخش‌ها را کنار هم نگه می‌دارد. حتی برای بزرگسالان هم نمی‌توان آن‌ها را بجوید.

می توانید سعی کنید هر قسمت را به قطعات کوچک برش دهید یا خودتان غشا را جدا کنید. برای کسانی از شما که علاقه ای به یک بعدازظهر لایه برداری غشایی ندارید، پرتقال ماندارین کنسرو شده هم کوچک است و هم غشاهای نازکی دارد.

سایر منابع ویتامین C

لازم نیست نگران باشید که کودکتان ویتامین C کافی دریافت نمی کند فقط به این دلیل که پرتقال نمی خورد. نوزادان تنها به 35 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. شما می توانید آن را از یک دسته دیگر از میوه ها و سبزیجات مناسب کودک دریافت کنید، از جمله:

  • سیب زمینی های شیرین
  • هندوانه
  • توت فرنگی
  • نخود فرنگی
  • پاپایا
  • کلم پیچ

چگونه پرتقال را به کودک خود معرفی کنیم؟

پرتقال را به آرامی و به مقدار کم وارد کنید. چند قاشق کوچک در روز ممکن است نقطه شروع خوبی باشد.

مراقب هرگونه واکنشی در دو تا سه روز آینده باشید. به دنبال قرمزی پوست اطراف دهان باشید و پیگیری کنید که آیا بثورات پوشک ایجاد می شود یا خیر. بثورات پوشک ممکن است، البته، ربطی به مرکبات نداشته باشد، اما مهم است که فقط در صورتی که این دو به هم مرتبط هستند، توجه کنید. اگر کودک شما کهیر، تورم، استفراغ، خس خس سینه یا مشکل تنفسی دارد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اطمینان حاصل کنید که تکه های پرتقال به قطعات بسیار کوچک بریده شده اند (مثلاً کوچکتر از یک سکه.) و همیشه هنگام غذا خوردن در کنار کودک خود بمانید.

مراقب غشاء و دانه هایی باشید که ممکن است پایین آمدن آن برای کودک شما دشوار باشد.

روش های سرو پرتقال برای نوزادان

هنگامی که شما آماده هستید تا فراتر از برش ها حرکت کنید، در اینجا چند راه دیگر برای گنجاندن پرتقال در وعده های غذایی کودک وجود دارد:

  • یخ پرتقال (این می تواند آب پرتقال یخ زده یا مخلوطی از پوره پرتقال و ماست باشد)
  • آب پرتقال و هویج (به نظر زشت به نظر می رسد، اما به دلایلی پرتقال چیز خاصی را در هویج نشان می دهد)
  • اسموتی های پرتقالی
  • جوجه نارنجی

معرفی غذاهای جدید به فرزندتان یکی از لذت های آن سال اول تربیت است. گاهی اوقات چند احتیاط اضافی لازم است تا مطمئن شوید که کودک شما می تواند با خیال راحت از آنها لذت ببرد.