مقدمه

حالت تهوع، خستگی، تورم سینه‌ها… معمولاً به راحتی می‌توان فهمید که این علائم حاملگی به یک بارداری اضافه می‌شوند. اما در موارد نادر، اینطور نیست.

حاملگی کاذب همچنین به عنوان حاملگی فانتوم یا با اصطلاح بالینی pseudocyesis شناخته می شود. این یک وضعیت غیرمعمول است که باعث می شود زن تصور کند باردار است. او حتی بسیاری از علائم کلاسیک بارداری را خواهد داشت.

اما این ربطی به سقط جنین ندارد. در حاملگی کاذب، حاملگی وجود نداشته و نوزادی وجود ندارد. با وجود این، علائم می تواند به اندازه ای طول بکشد که یک زن، و حتی اطرافیانش، باور کنند که او انتظار دارد.

چه چیزی باعث بارداری کاذب می شود؟

در حال حاضر، هیچ پاسخی برای این که چرا برخی از زنان دچار شبه سیزی می شوند وجود ندارد. اما سه نظریه اصلی وجود دارد. برخی از متخصصان سلامت روان بر این باورند که این امر با میل شدید یا ترس از باردار شدن مرتبط است. ممکن است این امر بر سیستم غدد درون ریز تأثیر بگذارد که به نوبه خود باعث علائم بارداری می شود.

نظریه دیگر به برآورده شدن آرزوها مربوط می شود. برخی از متخصصان بهداشت روان بر این باورند که وقتی زنی تمایل به باردار شدن دارد، احتمالاً پس از تجربه سقط‌های متعدد، ناباروری، یا به دلیل اینکه می‌خواهد ازدواج کند، ممکن است برخی تغییرات در بدن خود را به‌عنوان نشانه‌ای واضح از باردار بودن خود تعبیر کند.

نظریه سوم مربوط به تغییرات شیمیایی خاصی در سیستم عصبی است که مربوط به اختلالات افسردگی است. ممکن است این تغییرات شیمیایی مسئول علائم بارداری کاذب باشد.

علائم بارداری کاذب چیست؟

حاملگی کاذب اغلب از هر نظر شبیه حاملگی است، منهای وجود نوزاد. در تمام موارد، زن کاملاً مطمئن است که باردار است.

از نظر فیزیکی، شایع‌ترین علامت، گشاد شدن شکم، شبیه به برآمدگی نوزاد است. شکم می تواند شروع به بزرگ شدن کند، درست مانند دوران بارداری که یک کودک در حال رشد رشد می کند. در طول بارداری کاذب، این اکستنشن شکم نتیجه یک نوزاد نیست. در عوض، اعتقاد بر این است که ناشی از تجمع موارد زیر است:

  • گاز
  • چربی
  • مدفوع
  • ادرار

نامنظمی سیکل قاعدگی زنان دومین علامت شایع فیزیکی است. بین نیم تا سه چهارم زنانی که دچار کاذب سیزی شده بودند، احساس کردند که نوزاد حرکت می کند. بسیاری از زنان نیز گزارش می‌دهند که لگد نوزاد را احساس می‌کنند، حتی با وجود اینکه هرگز نوزادی وجود نداشته است.

سایر علائم ممکن است به همان اندازه دشوار باشد که از علائمی که در طول بارداری واقعی تجربه می شوند، تشخیص داده شوند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تهوع صبحگاهی و استفراغ
  • سینه های حساس
  • تغییرات در سینه ها، از جمله اندازه و رنگدانه
  • شیردهی
  • افزایش وزن
  • درد زایمان
  • ناف معکوس
  • افزایش اشتها
  • بزرگ شدن رحم
  • نرم شدن دهانه رحم
  • آزمایشگاه کاذب

این علائم می تواند آنقدر قابل باور باشد که پزشکان را حتی فریب دهند.

آیا درمانی برای بارداری کاذب وجود دارد؟

نشان دادن مدرکی به زن مبنی بر اینکه واقعاً باردار نیست از طریق تکنیک های تصویربرداری مانند سونوگرافی، موفق ترین راه برای پایان دادن به بارداری کاذب است.

تصور نمی شود حاملگی های کاذب دلایل فیزیکی مستقیم داشته باشند، بنابراین توصیه های کلی برای درمان آنها با دارو وجود ندارد. اما اگر زنی علائمی مانند بی نظمی قاعدگی را تجربه کند، ممکن است دارو تجویز شود.

به نظر می رسد حاملگی های کاذب در زنانی که بی ثباتی روانی را تجربه می کنند به طور نامتناسبی اتفاق می افتد. به همین دلیل برای درمان باید تحت نظر روان درمانگر باشند.

بارداری کاذب چقدر شایع است؟

مفهوم بارداری کاذب چیز جدیدی نیست. بقراط برای اولین گزارش نوشته شده در 300 قبل از میلاد اعتبار دارد. مری تودور یک نمونه تاریخی معروف است. موارد کاذب در قرن گذشته به طور قابل توجهی در ایالات متحده کاهش یافته است.

در دهه 1940، از هر 250 حاملگی تقریباً 1 مورد حاملگی کاذب رخ می داد. این تعداد به ازای هر 22000 تولد به 1 تا 6 مورد کاهش یافته است.

میانگین سنی زنی که حاملگی خیالی را تجربه می کند 33 سال است. اما مواردی در کودکان 6 ساله و زنان 79 ساله گزارش شده است. تقریباً یک سوم زنان مبتلا به سیزیس کاذب حداقل یک بار قبلا باردار شده اند و بیشتر بیش از دو سوم ازدواج کرده اند. زنانی که زنای با محارم را تجربه کرده اند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تجربه حاملگی کاذب باشند.

در کشورهایی که دسترسی آسان به تست های بارداری دقیق دارند، حاملگی کاذب بسیار نادر شده است. برخی از فرهنگ‌ها ارزش یک زن را با توانایی او در باردار شدن مرتبط می‌کنند، و در این بخش‌های جهان، شبه‌خون در نرخ‌های بالاتری دیده می‌شود.

خط پایین

به ندرت تجربه بارداری کاذب وجود دارد. علائم بارداری و کاذب ممکن است به طور گیج کننده ای مشابه باشند، اما یک تمایز قابل توجه وجود دارد. در یک بارداری کاذب، به سادگی هیچ کودکی وجود ندارد. این به این دلیل است که علیرغم علائمی که به نظر می رسد خلاف آن را نشان می دهد، هیچ باروری اتفاق نیفتاده است. اگر سوالی دارید یا فکر می کنید باردار هستید به پزشک مراجعه کنید.

در پینترست به اشتراک بگذارید