در پینترست به اشتراک بگذارید

بررسی اجمالی

اگر تغییرات سبک زندگی و داروهای خوراکی دیابت کافی نبوده باشد، انسولین می تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند. با این حال، مصرف انسولین کمی پیچیده‌تر از تزریق چند بار در روز است. برای دانستن اینکه به چه مقدار انسولین نیاز دارید و چه زمانی باید آن را تجویز کنید، کمی کار نیاز است.

این دستگاه ها می توانند به شما کمک کنند تا در مسیر دوز و تحویل انسولین خود بمانید تا به شما در مدیریت بهتر دیابت نوع 2 کمک کند.

دستگاه اندازه گیری قند خون

اگر دیابت نوع 2 دارید، به خصوص اگر انسولین مصرف می کنید، دستگاه قند سنج یک ابزار ضروری است. اندازه گیری سطح قند خون شما چند بار در روز می تواند نشان دهد که انسولین شما تا چه اندازه دیابت شما را کنترل می کند و اینکه آیا نیاز به تنظیم مقدار یا زمان مصرف دوزهای خود دارید یا خیر.

یک دستگاه قند سنج، گلوکز موجود در مقدار کمی از خون شما را اندازه گیری می کند. ابتدا از یک لانست یا دستگاه تیز دیگر برای خارش انگشت خود استفاده می کنید. سپس یک قطره خون را روی نوار تست قرار داده و آن را داخل دستگاه قرار دهید. این متر به شما می گوید که قند خون شما چقدر است، بنابراین می توانید ببینید که آیا قند خون شما خیلی پایین است یا خیلی بالا.

برخی از دستگاه های سنجش قند خون می توانند نتایج را در رایانه شما دانلود کرده و با پزشک خود به اشتراک بگذارند. پزشک می‌تواند به مرور زمان قند خون شما را بررسی کند و از نتایج آن برای ایجاد هرگونه تغییر لازم در برنامه انسولین شما استفاده کند. توجه به زمان چک کردن قند خون و اینکه آیا غذا خورده اید و چه زمانی غذا خورده اید، بسیار مفید است.

مانیتور مداوم قند خون

یک گلوکز متر پیوسته مانند یک گلوکز متر معمولی کار می کند، اما خودکار است، بنابراین مجبور نیستید انگشت خود را مرتباً تیز کنید. با این حال، برای کالیبره کردن دستگاه بر روی برخی از سیستم‌های نظارت مداوم گلوکز، همچنان باید انگشت خود را تیز کنید. این مانیتورها به شما یک نمای کلی از سطح قند خون شما در طول روز و شب می دهد تا به شما در تنظیم دقیق درمان کمک کند.

یک حسگر کوچک که در زیر پوست شکم یا بازوی شما قرار می گیرد، سطح قند خون را در مایع اطراف سلول های پوست شما اندازه گیری می کند. فرستنده ای که به سنسور متصل است، داده های مربوط به سطح قند خون شما را به گیرنده ای می فرستد که این اطلاعات را ذخیره و نمایش می دهد تا بتوانید آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. برخی از مانیتورهای مداوم قند، اطلاعات را به پمپی که انسولین را تحویل می دهد، متصل یا نمایش می دهند.

اگرچه پایش مداوم گلوکز خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مفید است، اما مزایای آن در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر مشخص است.

سرنگ

سرنگ رایج ترین روشی است که برای تحویل انسولین استفاده می شود. این یک لوله پلاستیکی توخالی با یک پیستون در یک سر و یک سوزن در انتهای دیگر است. سرنگ ها بر اساس میزان انسولین مورد نیاز شما در اندازه های مختلفی تولید می شوند. سوزن ها نیز دارای طول و عرض مختلف هستند.

قلم انسولین

قلم انسولین شباهت زیادی به خودکاری دارد که با آن می نویسید، اما به جای جوهر، حاوی انسولین است. قلم جایگزینی برای سرنگ برای تجویز انسولین است. اگر طرفدار سرنگ نیستید، قلم انسولین می تواند راه سریعتر و آسان تری برای تزریق به خودتان باشد.

یک قلم انسولین یکبار مصرف از قبل با انسولین بارگذاری شده است. هنگامی که از آن استفاده می کنید، تمام خودکار را بیرون می اندازید. قلم های قابل استفاده مجدد دارای یک کارتریج انسولین هستند که بعد از هر بار استفاده آن را تعویض می کنید.

برای استفاده از قلم انسولین، ابتدا تعداد واحدهای انسولین مورد نیاز مصرف را برنامه ریزی می کنید. سپس پوست خود را با الکل تمیز می کنید و سوزن را وارد می کنید، دکمه را فشار داده و آن را به مدت 10 ثانیه نگه می دارید تا انسولین در بدن شما آزاد شود.

پمپ انسولین

اگر مجبور هستید روزانه دوزهای زیادی انسولین به خود بدهید، پمپ انسولین یک گزینه است. پمپ از دستگاهی به اندازه یک تلفن همراه تشکیل شده است که در یک جیب قرار می گیرد یا به کمربند، کمربند یا سوتین شما متصل می شود.

یک لوله نازک به نام کاتتر، انسولین را از طریق سوزنی که در زیر پوست شکم شما وارد می‌شود، می‌رساند. هنگامی که انسولین را در مخزن دستگاه قرار می دهید، پمپ انسولین را در طول روز به صورت انسولین پایه و بولوس آزاد می کند. این بیشتر توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده می شود.

جت انژکتور

اگر از سوزن می ترسید یا تزریق را خیلی ناراحت می کنید، ممکن است از جت انژکتور استفاده کنید. این دستگاه با استفاده از هوای پرفشار، انسولین را بدون سوزن از طریق پوست وارد جریان خون می کند. با این حال، جت انژکتورها می توانند گران و پیچیده تر از سرنگ ها یا قلم ها باشند.

غذای آماده

پزشک و مربی دیابت شما می توانند با شما در مورد انواع مختلف دستگاه های مدیریت دیابت در دسترس صحبت کنند. قبل از انتخاب دستگاه مطمئن شوید که همه گزینه ها و مزایا و معایب خود را می دانید.