در پینترست به اشتراک بگذارید

اگر از درمان با انسولین پایه استفاده می کنید، رویکرد درمانی شما با سایر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 متفاوت خواهد بود. حتی اگر برای مدت طولانی از این نوع انسولین استفاده می کنید، خوب است به خود یادآوری کنید که انسولین درمانی پایه در بدن شما چگونه کار می کند. در اینجا راهنمایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا در جلسه بعدی خود سؤالات درست را از پزشک خود بپرسید.

انسولین پایه چیست؟

انجمن دیابت آمریکا انسولین پایه را به عنوان “انسولین پس زمینه” تعریف می کند. در عادی سازی سطح قند خون در طول دوره های خواب و ناشتا، مانند بین وعده های غذایی، عمل می کند.

انسولین طولانی اثر از عملکرد انسولین پایه تقلید می کند. بدن این انسولین را به آرامی جذب می کند، بنابراین بسته به نوع انسولینی که استفاده می کنید، اثر آن می تواند تا 24 ساعت باقی بماند.

انواع انسولین هایی که انسولین پایه را تقلید می کنند کدامند؟

همانطور که قبلاً می دانید، دو نوع انسولین پایه وجود دارد: متوسط ​​اثر و طولانی اثر. هر دو به حفظ سطح قند خون طبیعی در طول روزه داری کمک می کنند.

بازیگری متوسط

انسولین متوسط ​​اثر (NPH)، مانند نوولین و هومولین، دو ساعت پس از استفاده از آن شروع به اثر می کند. اوج انسولین شش تا هشت ساعت پس از تزریق است، اما اثرات آن می تواند بین 8 تا 12 ساعت باقی بماند. این نوع انسولین بسته به توصیه متخصص غدد یک یا دو بار در روز مصرف می شود.

طولانی مدت

انسولین پایه طولانی اثر مانند Detemir و Glargine دو ساعت پس از تزریق اثر می کند. این انسولین می تواند تا 24 ساعت در جریان خون بماند. معمولا قبل از خواب مصرف می شود. مزیت انسولین طولانی اثر این است که به اوج خود نمی رسد، بنابراین احتمال کاهش قند خون کمتر است.

یک سوال بعدی خوب که باید از پزشک خود بپرسید این است: “کدام نوع انسولین پایه برای وضعیت من خوب است و چرا؟”

چه مقدار انسولین پایه برای من خوب است؟

انسولین درمانی پایه به بدن کمک می کند الگوی طبیعی انسولین خود را در یک چرخه 24 ساعته تقلید کند.

متخصص غدد شما می تواند دوز مصرفی را بسته به سطح قند خون شما در طول روز توصیه کند. اگر سطح قند خون شما در ناشتا و قبل از غذا بالا باشد، متخصص غدد شما دوز انسولین پایه شما را افزایش می دهد. این همچنین به این معنی است که دوز انسولین پایه یک برنامه درمانی برای همه نیست.

عوامل موثر بر دوز

متخصص غدد شما عوامل دیگری را در نظر می گیرد که ممکن است بر دوز انسولین پایه تأثیر بگذارد. سطح فعالیت، استرس، تغییرات هورمونی و سلامت کلی شما بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، استرس می تواند ترشح گلوکز را افزایش دهد یا حساسیت به انسولین را کاهش دهد، به این معنی که بدن شما به انسولین بیشتری برای کمک به قند از خون و ورود به سلول ها نیاز دارد.

تغییرات هورمونی در بدن نیز می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. مطالعه ای که در مجله ILAR منتشر شده است نشان می دهد که هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون می توانند تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین را تعدیل کنند. این هورمون های تخمدانی می توانند بر حساسیت انسولین در دوران بارداری، در طول چرخه قاعدگی و در دوران یائسگی تأثیر بگذارند.

بیماری همچنین ممکن است سطح قند خون شما را به دلیل عفونت افزایش دهد. بیمار بودن می‌تواند باعث استرس فیزیکی بیشتری شود که می‌تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.

از آنجایی که عوامل زیادی بر دوز انسولین پایه تأثیر می‌گذارند، توجه به این نکته مهم است که وقتی متخصص غدد شما دوز انسولین پایه شما را تغییر می‌دهد، اگر از رژیم بولوس پایه استفاده می‌کنید، دوز بولوس شما نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این امر مخصوصاً اگر قبلاً انسولین پایه مصرف می کنید صادق است.

آزمایش سطح قند خون در طول روز برای بررسی اینکه چگونه هر تغییری در انسولین پایه شما بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد بسیار مهم است.

از پزشک خود بپرسید که آیا نیازی به تنظیم دوز در مواقع بیماری و همچنین در دوران بارداری یا سیکل قاعدگی وجود دارد یا خیر.

آیا با انسولین درمانی پایه عوارض جانبی را تجربه خواهم کرد؟

انسولین درمانی پایه برای حفظ سطح قند خون طبیعی به مدت 24 ساعت خوب است. اما درست مانند سایر انواع انسولین، عوارض جانبی دارد.

شایع ترین عارضه جانبی درمان با انسولین پایه هیپوگلیسمی یا قند خون پایین است. این ممکن است در طول یک دوره روزه داری، به ویژه در هنگام خواب رخ دهد. با این حال، خطر افت قند خون با انسولین طولانی‌مدت معمولاً کمتر است زیرا به اوج خود نمی‌رسد، بلکه اثری «مسطح» دارد که در تمام روز و شب کار می‌کند.

علائم قند خون پایین عبارتند از: تعریق، تحریک پذیری، اضطراب، سرگیجه، ضعف، سردرد، گیجی و غش. با تغییر دوز انسولین پایه تحت نظر متخصص غدد می توان از این موارد جلوگیری کرد.

برخی دیگر از عوارض جانبی احتمالی انسولین طولانی اثر ادم، افزایش وزن و واکنش های آلرژیک، به ویژه در محل تزریق است. واکنش های آلرژیک ممکن است باعث خارش و ایجاد بثورات شود.

اگر دچار تنگی نفس، تپش قلب، تورم صورت یا گلو، سرگیجه، تعریق و گیجی شدید، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این واکنش ها ممکن است منجر به مشکلات شدید سلامتی شود و حتی می تواند کشنده باشد.

غذای آماده

دانستن نحوه عملکرد انسولین پایه قبل از استفاده از آن برای مدیریت دیابت مهم است. پرسیدن سوالات درست از متخصص غدد بسیار مهم است تا بتوانید متوجه شوید که این درمان چیست.

اکنون که به دانش بیشتری مجهز شده‌اید، می‌توانید دفعه بعد که به پزشک خود مراجعه می‌کنید، سؤالات مربوطه را بپرسید.