داشتن مقداری غذای هضم نشده در مدفوع معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر اغلب یا همراه با علائم اضافی آن را تجربه می کنید، ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی باشد.

بدن مواد زائد – عمدتا مواد غذایی هضم شده – را از طریق مدفوع دفع می کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که برخی از غذاها دست نخورده و بدون تغییر در مدفوع شما ظاهر می شوند.

در حالی که این معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که فردی که غذای هضم نشده در مدفوع خود دارد باید به پزشک خود مراجعه کند.

علت هضم نشدن غذا در مدفوع چیست؟

شایع ترین علت غذای هضم نشده در مدفوع، غذای فیبری است. در حالی که بدن می تواند بیشتر غذاها را تجزیه کند، فیبر تا حد زیادی هضم نشده باقی می ماند. با این حال، خوردن فیبر می تواند مفید باشد، زیرا باعث حجیم شدن مدفوع می شود.

مدفوع حجیم‌تر دیواره‌های روده را تحریک می‌کند. این به جلو بردن مواد غذایی برای هضم کمک می کند. نمونه هایی از ذرات غذایی با فیبر بالا که اغلب تا حد زیادی هضم نشده باقی می مانند:

  • لوبیا
  • ذرت
  • غلات، مانند کینوا
  • نخود فرنگی
  • دانه ها، مانند تخمه آفتابگردان، دانه کتان یا دانه کنجد
  • پوست سبزیجات، مانند فلفل دلمه ای یا گوجه فرنگی

ذرت یکی از مقصرهای رایج برای غذای هضم نشده در مدفوع است. این به این دلیل است که ذرت دارای پوسته بیرونی ترکیبی به نام سلولز است. بدن شما حاوی آنزیم هایی نیست که به طور خاص سلولز را تجزیه کنند. با این حال، بدن شما می تواند اجزای غذایی موجود در ذرت را تجزیه کند.

اگر در مدفوع خود دانه های کامل ذرت را مشاهده کنید، به احتمال زیاد فقط پوسته بیرونی ذرت را می بینید.

آیا باید نگران باشم؟

دیدن این ذرات در مدفوع معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اگرچه برخی از افراد ممکن است نگران باشند که مواد مغذی کافی در رژیم غذایی دریافت نمی کنند. با این حال، بدن قرار نیست تمام اشکال فیبر را تجزیه کند.

آهسته‌تر خوردن و جویدن غذا با دقت بیشتر می‌تواند ذرات غذای کمتری در مدفوع شما ظاهر شود. غذایی که به طور کامل جویده می شود و در قطعات کوچکتر جویده می شود باعث می شود آنزیم های گوارشی شما راحت تر غذا را تجزیه کنند.

گزینه دیگر بخارپز کردن غذاها به خصوص سبزیجات است. با نرم‌تر کردن غذاها، تجزیه آن‌ها برای بدن آسان‌تر شده و جذب مواد مغذی به حداکثر می‌رسد.

به طور معمول، حدود یک تا سه روز طول می کشد تا مواد غذایی از دستگاه گوارش شما عبور کند و از طریق مدفوع شما خارج شود. اگر خیلی زودتر متوجه ذرات غذا در مدفوع خود شدید، این می تواند نشان دهنده این باشد که مدفوع سریعتر از حد معمول دفع می شود.

مدفوع باید به راحتی دفع شود. نباید سفت یا خشک به نظر برسد. در حالی که ظاهر مدفوع می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، ظاهر کلی مدفوع باید نرم و به رنگ قهوه ای باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در حالی که غذای هضم نشده در مدفوع در بیشتر موارد جای نگرانی نیست، استثناهایی نیز وجود دارد. وجود غذای هضم نشده می تواند نشان دهد که غذا خیلی سریع از دستگاه گوارش عبور می کند و به درستی هضم نمی شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات در عادات روده، مانند از دست دادن کنترل روده
  • اسهال مداوم
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • خون در مدفوع

این علائم می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. برخی از شرایط عبارتند از:

  • بیماری سلیاک. بدن نمی تواند به درستی گلوتن، پروتئینی که در بسیاری از غذاها، به ویژه محصولات نان یافت می شود، تجزیه کند.
  • بیماری کرون. این نوعی بیماری التهابی روده است که در آن فرد التهاب قابل توجهی را در دستگاه گوارش خود تجربه می کند.
  • نارسایی پانکراس. ممکن است لوزالمعده آنزیم های کافی برای تجزیه صحیح ذرات غذا تولید نکند.
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS). این وضعیت ممکن است ناشی از کولون بیش از حد حساس باشد.
  • عدم تحمل لاکتوز. در این شرایط، بدن شما به اندازه کافی آنزیم لاکتاز برای هضم لاکتوز، یک لاکتوز کربوهیدرات، ندارد.

اینها تنها چند نمونه از شرایط مرتبط با وجود غذای هضم نشده است.

مراحل بعدی

اگر پزشک در مورد وجود غذای هضم نشده در مدفوع و همچنین علائم دیگر نگران باشد، ممکن است آزمایش مدفوع را تجویز کند. این آزمایش شامل جمع آوری نمونه مدفوع و ارسال آن به آزمایشگاه برای ارزیابی است. این آزمایش ممکن است وجود خون، چربی یا مواد غذایی هضم نشده را بررسی کند.

گاهی اوقات ممکن است پزشک آزمایش خون را برای آزمایش شمارش خون پایین به دلیل خونریزی گوارشی یا وجود کمبودهای تغذیه ای تجویز کند. اگر فردی از نظر تغذیه به ویژه کمبود داشته باشد، این می تواند نشان دهنده وجود حساسیت یا عدم تحمل غذایی باشد.

خط پایین

در غیاب سایر علائم مرتبط با گوارش، ذرات غذای هضم نشده در مدفوع معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. در صورت بروز علائم نگران کننده با پزشک خود صحبت کنید.