بررسی اجمالی

عشق می تواند یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین بخش های زندگی باشد، اما می تواند ترسناک نیز باشد. در حالی که برخی از دلهره ها طبیعی است، برخی فکر عاشق شدن را وحشتناک می دانند.

فیلوفوبیا ترس از عشق یا ارتباط عاطفی با شخص دیگری است. بسیاری از ویژگی های مشابه با سایر فوبیاهای خاص، به ویژه آنهایی که ماهیت اجتماعی دارند، مشترک است. و در صورت عدم درمان می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی شما تأثیر بگذارد.

در ادامه بخوانید تا همه چیزهایی را که باید در مورد فلوفوبیا بدانید، چه چیزی باعث آن می شود و چگونه می توانید بر آن غلبه کنید، بخوانید.

علائم فیلوفوبیا

فیلوفوبیا یک ترس شدید و غیرمنطقی از عاشق شدن است، فراتر از یک دلهره معمولی در مورد آن. فوبیا آنقدر شدید است که در زندگی شما اختلال ایجاد می کند.

علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آنها می توانند شامل واکنش های عاطفی و فیزیکی در هنگام فکر کردن به عاشق شدن باشند:

  • احساس ترس یا وحشت شدید
  • اجتناب
  • تعریق
  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در تنفس
  • مشکل در عملکرد
  • حالت تهوع

ممکن است بدانید که ترس غیرمنطقی است اما همچنان احساس می کنید که نمی توانید آن را کنترل کنید.

فیلوفوبیا یک اختلال اضطراب اجتماعی نیست، اگرچه افراد مبتلا به فیلوفوبیا ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی نیز مبتلا باشند. اختلال اضطراب اجتماعی باعث ایجاد ترس شدید در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود، اما با فلوفوبیا متفاوت است، زیرا تعدادی از زمینه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد.

فیلوفوبیا شباهت هایی با اختلال درگیری اجتماعی مهار نشده (DSED)، یک اختلال دلبستگی در کودکان زیر 18 سال دارد. این معمولاً نتیجه تروما یا غفلت دوران کودکی است.

عوامل خطر برای فیلوفوبیا

اسکات دهورتی (LCSW-C و مدیر اجرایی در مریلند هاوس سم زدایی، گروه سلامت رفتاری دلفی) گفت، فیلوفوبیا در افرادی که در گذشته آسیب دیده اند یا آسیب دیده اند نیز شایع تر است: “ترس این است که درد تکرار شود و خطر آن ارزش ندارد. شانس. فرصت. اگر شخصی در کودکی به شدت آسیب دیده یا رها شده باشد، ممکن است از نزدیک شدن به کسی که ممکن است همین کار را انجام دهد، مخالف باشد. واکنش ترس اجتناب از روابط است، بنابراین از درد اجتناب می کند. هر چه فرد بیشتر از منبع ترس خود دوری کند، ترس بیشتر می شود.»

فوبیای خاص ممکن است به ژنتیک و محیط نیز مرتبط باشد. طبق گفته کلینیک مایو، در برخی موارد ممکن است فوبیای خاص به دلیل تغییرات در عملکرد مغز ایجاد شود.

تشخیص

از آنجایی که فیلوفوبیا در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری (DSM) انجمن روانپزشکی آمریکا گنجانده نشده است، بعید است پزشک شما تشخیص رسمی فیلسوفی را به شما بدهد.

با این وجود، اگر ترس شما بسیار زیاد شد، به دنبال کمک روانشناسی باشید. یک پزشک یا درمانگر علائم شما و همچنین سابقه پزشکی، روانپزشکی و اجتماعی شما را ارزیابی می کند.

در صورت عدم درمان، فیلوفوبیا ممکن است خطر عوارضی را افزایش دهد، از جمله:

  • ایزوله سازی اجتماعی
  • افسردگی و اختلالات اضطرابی
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  • خودکشی کردن

رفتار

گزینه های درمانی بسته به شدت فوبیا متفاوت است. گزینه‌ها شامل درمان، دارو، تغییر سبک زندگی یا ترکیبی از این درمان‌ها است.

درمان

درمان – به ویژه، درمان شناختی رفتاری (CBT) – می تواند به افراد مبتلا به فیلسوفی کمک کند تا با ترس خود کنار بیایند. CBT شامل شناسایی و تغییر افکار، باورها و واکنش های منفی به منبع فوبیا است.

مهم است که منبع ترس را بررسی کنید و آسیب را کشف کنید. دهورتی گفت: «ممکن است راه‌های زیادی برای رشد در تجربه وجود داشته باشد که صرفاً به دلیل اجتناب به عنوان «آسیب دیده» طبقه‌بندی می‌شوند.

سناریوهای چه می‌شود نیز می‌توانند مفید باشند. سوالاتی از قبیل:

  • اگر یک رابطه درست نشد چه؟
  • بعد چه اتفاقی می افتد؟
  • هنوزم خوبم؟

دهورتی گفت: «ما اغلب این مسائل را در تخیل خود بسیار بزرگتر می کنیم، و اجرای سناریو می تواند مفید باشد. سپس، چند هدف کوچک تعیین کنید، مانند پاسخ دادن با یک «سلام» اگر کسی به شما «سلام» کرد، یا ملاقات با یک دوست یا همکار برای قهوه. اینها به آرامی می توانند ایجاد شوند و شروع به کاهش ترس خواهند کرد.»

دارو

در برخی موارد، اگر سایر مشکلات سلامت روان قابل تشخیص وجود داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را تجویز کند. داروها معمولاً همراه با درمان استفاده می شوند.

تغییر سبک زندگی

پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی مانند ورزش، تکنیک‌های آرام‌سازی و استراتژی‌های تمرکز حواس را توصیه کند.

نکاتی برای حمایت از فرد مبتلا به فیلوفوبیا

اگر فردی که می شناسید دارای فوبیایی مانند فیلوفوبیا است، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید:

  • بدانید که این یک ترس جدی است، حتی اگر در درک آن مشکل دارید.
  • خود را در مورد فوبیا آموزش دهید.
  • آنها را برای انجام کارهایی که آمادگی انجام آنها را ندارند تحت فشار قرار ندهید.
  • آنها را تشویق کنید تا اگر مناسب به نظر می رسد به دنبال کمک باشند و به آنها کمک کنید تا آن کمک را پیدا کنند.
  • از آنها بپرسید که چگونه می توانید از آنها حمایت کنید.

چشم انداز

فوبی هایی مانند فیلوفوبیا ممکن است گاهی اوقات احساس طاقت فرسا کنند و به شدت بر زندگی شما تأثیر بگذارند، اما قابل درمان هستند. دهورتی گفت: «آنها نباید زندانی باشند که ما خود را در آن محبوس کنیم. “شاید بیرون رفتن از آنها ناراحت کننده باشد، اما می توان آن را انجام داد.”

جستجوی کمک در اسرع وقت برای غلبه بر فوبیای شما کلیدی است و به داشتن یک زندگی کامل و شاد کمک می کند.