بررسی اجمالی

شکستگی سگک گاهی اوقات به عنوان “شکستگی ناقص” شناخته می شود، زیرا شکستگی فقط در یک طرف استخوان بلند بازو یا پا است. به این آسیب “شکستگی چنبره” نیز گفته می شود و در کودکانی که استخوان های آنها نرم تر و شکننده تر از بزرگسالان است، شایع تر است.

اگر کودک شما دچار شکستگی سگک شده است، مهم است که مطمئن شوید که استخوان در طول چند هفته آینده محافظت می شود.

علائم

شکستگی سگک باعث درد حاد زیادی می شود. اگر اندام آسیب دیده محافظت شود، درد ممکن است کاهش یابد. طبق تعریف، شکستگی سگک یک شکستگی پایدار است و شکستگی های پایدار نسبت به شکستگی های ناپایدار درد کمتری دارند.

اگر شکستگی به اندازه کافی جدی باشد، ممکن است بتوانید خم شدن دست یا پا را به صورت غیر طبیعی ببینید. هر نوع تغییر شکل ناگهانی در پا یا بازو نشانه احتمالی شکستگی سگک است. با این حال، فقط به دلیل عدم وجود تغییر شکل، شکستگی را رد نمی کند.

محل شکست نیز متورم می شود و در لمس حساس می شود. به عنوان یک قانون کلی، اگر کودکی آسیب دیده باشد و ناحیه آسیب دیده در لمس حساس باشد، ممکن است دچار شکستگی شود.

اگر شکستگی سگک در ساعد باشد، چرخاندن مچ یا آرنج برای مصدوم ممکن است دشوار باشد. اگر استخوان شکسته در پا باشد، وزن دادن به آن بسیار دردناک یا غیرممکن خواهد بود. وزن دادن به استخوان می تواند شکستگی و علائم را بدتر کند.

علل

شکستگی دست یا پا ممکن است در نتیجه سقوط یا در اثر ضربه یا برخورد جدی اتفاق بیفتد. زمانی اتفاق می‌افتد که آسیب به اندازه‌ای شدید باشد که استخوان ترک بخورد، اما نه آنقدر بد که شکستگی تا تمام استخوان گسترش یابد. از آنجایی که استخوان‌های کودکان نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند، سقوط یا ضربه می‌تواند باعث کمانش استخوان بدون شکستگی شود.

انجام ورزش یا انجام هر گونه فعالیت بدنی مانند دوچرخه سواری و درخت نوردی می تواند منجر به آسیب شود. اگر کودکان در محیطی قرار بگیرند که کودک آزاری در آن ادامه دارد، در معرض خطر شکستگی قرار دارند.

در بزرگسالان، پوکی استخوان می تواند خطر شکستگی سگک را افزایش دهد. مشکلات تعادل، ضعف عمومی و تغذیه نامناسب نیز ممکن است خطر شکستگی سگک را افزایش دهد.

تشخیص

انواع مختلفی از شکستگی ها وجود دارد که برخی از آنها علائم واضح تری نسبت به سایرین دارند. به عنوان مثال، یک شکستگی باز دارای یک استخوان شکسته است که از طریق پوست بیرون می‌زند.

با شکستگی سگک، پوست شکسته نمی شود، اما ممکن است متوجه شوید که دست یا پا به شکل غیر طبیعی خم شده است. استخوان در طرف مقابل از شکستگی خم می شود. این با شکستگی چوب سبز متفاوت است، که همچنین باعث خم شدن استخوان در نزدیکی محل شکستگی می شود. با شکستگی چوب سبز، استخوان در سمت شکسته به سمت بیرون خم می شود.

روش اصلی که پزشکان نوع شکستگی را تشخیص می دهند با اشعه ایکس است. ممکن است چند عکس اشعه ایکس به منظور مشاهده استخوان آسیب دیده از بیش از یک زاویه، و همچنین برای دیدن اینکه آیا مفاصل مجاور آسیب دیده اند یا خیر، گرفته شود.

عکس‌برداری با اشعه ایکس همچنین می‌تواند محل دقیق شکستگی، اندازه شکستگی و اینکه آیا صفحات رشدی در انتهای استخوان‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است را نشان دهد. پزشک شما همچنین احساس در دست‌ها و پاها را بررسی می‌کند تا به تشخیص آسیب عصبی کمک کند.

رفتار

درمان هر استخوان شکسته باید در اسرع وقت بدون توجه به سن شروع شود. استخوان‌های کودکان سریع‌تر از استخوان‌های بزرگسالان شروع به ترمیم می‌کنند، بنابراین هرگونه شکستگی مشکوک در کودک باید فورا مورد ارزیابی قرار گیرد.

دست یا پای شکسته باید با گچ گیری یا آتل های متحرک تنظیم و تثبیت شود. گچ گیری از حرکت یا آسیب بیشتر استخوان جلوگیری می کند. یک آتل متحرک نیز می تواند استخوان را بی حرکت نگه دارد. مزیت آتل متحرک این است که می توان آن را برای حمام برداشت.

اگر شکستگی به اندازه‌ای بد باشد که استخوان‌ها برای بهبودی به درستی در یک راستا قرار نگیرند، ممکن است برای استقرار استخوان‌ها به جراحی نیاز باشد. جراحی ممکن است چند هفته دیگر به زمان بهبودی اضافه کند.

بهبود

می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل سه هفته از گچ یا آتل استفاده کنید، اگرچه اگر جراحی لازم بود، ممکن است چند هفته دیگر بهبودی لازم باشد. اگر شکستگی در استخوان ساق پای شما بود، ممکن است مجبور شوید از پا دور بمانید یا فشار کمی به آن وارد کنید. می‌توان از یک چکمه پیاده‌روی برای امکان تحرک و در عین حال محافظت از پا استفاده کرد.

پس از چند هفته بی حرکتی در گچ یا آتل، ممکن است بتوانید برخی از فعالیت ها را از سر بگیرید. پزشک شما ممکن است توصیه کند از فعالیت های پرخطر مانند ورزش های تماسی برای چند هفته دیگر اجتناب کنید.

عوارض

در برخی از مراحل بهبودی، باید یک قرار ملاقات بعدی با پزشک خود داشته باشید. آنها ممکن است یک عکس اشعه ایکس دیگر بگیرند تا ببینند استخوان چگونه در حال بهبود است. اگر استخوان به درستی بهبود نیابد، ممکن است جراحی برای تنظیم استخوان و قرار دادن دوباره آن در گچ یا آتل برنامه ریزی شود.

همچنین در صورت تشدید درد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر گچ بسیار خیس شد یا ترک خورد یا آسیب دید، باید به پزشک خود نیز مراجعه کنید. می توان یک گچ جدید برای جایگزینی قالب آسیب دیده ایجاد کرد.

چشم انداز

شکستگی سگک که به درستی درمان می شود باید خوب و بدون هیچ مشکل طولانی مدت بهبود یابد. اگر در حین بهبود استخوان، فعالیت های خود را محدود کنید، معمولاً چشم انداز مثبت است.

مراقبت در منزل

اگر کودک شما دچار شکستگی سگک شده است، می توانید به او کمک کنید تا مرحله بهبود و درمان را پشت سر بگذارد. توصیه های پزشک را دنبال کنید و به کودک خود یادآوری کنید که هر چه بهتر از آسیب محافظت کند، زودتر می تواند فعال شود و دوباره شروع به بازی کند.

  • در دو روز اول پس از شکستگی، مهم است که دست یا پا را بالا نگه دارید.
  • همچنین باید در یکی دو روز اول هر یک یا دو ساعت یک بار ناحیه آسیب دیده را یخ بزنید. یخ را می توان در بالای آتل یا گچ قرار داد، اما می خواهید از خیس شدن گچ یا آتل جلوگیری کنید. قبل از استفاده از یخ، قالب یا آتل را در پلاستیک بپوشانید تا از انتشار رطوبت بکاهید.
  • برای درمان خارش، از قرار دادن هر چیزی، از جمله کرم یا محصولات، داخل گچ یا آتل خودداری کنید.
  • اگر در مورد درمان سوالی دارید با مطب پزشک خود تماس بگیرید. یک پرستار ممکن است بتواند به سؤال شما به سرعت پاسخ دهد.