کیست های استخوان ساب کندرال چیست؟

کیست های استخوان ساب غضروفی (SBCs) کیسه هایی پر از مایع هستند که در داخل مفاصل مانند زانو، لگن و شانه ها تشکیل می شوند. کیسه معمولاً عمدتاً با اسید هیالورونیک پر می شود. اسید هیالورونیک مایعی در مایع مفصلی است که مفصل را روان می کند. SBC ها از نظر فنی کیست نیستند. در عوض، آنها ضایعات پر از مایع هستند که توسط استخوان احاطه شده اند. گاهی پزشکان آنها را ژئود می نامند.

SBC ها نشانه ای از آرتروز (OA) هستند، اختلالی که در آن غضروف بین مفاصل فرسوده می شود. با این حال، بدون داشتن SBC نیز می توانید آرتروز داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد SBC به خواندن ادامه دهید.

علائم و تشخیص

علائم متمایز زیادی از SBC ها وجود ندارد. آنها بیشتر به عنوان یک علامت OA در نظر گرفته می شوند. علاوه بر علائم OA، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • یک کیسه کوچک پر از مایع که از مفصل بیرون زده است
  • ناراحتی و درد خفیف تا متوسط
  • انعطاف پذیری مفصل محدود

SBC را می توان با استفاده از اشعه ایکس تشخیص داد. اگر کیست در تصویر اشعه ایکس واضح نباشد، پزشک ممکن است MRI مفصل آسیب دیده را تجویز کند. علاوه بر این تصاویر، پزشک در مورد سابقه پزشکی، علائم آرتروز و عوامل خطر نیز سوال خواهد کرد. این اطلاعات به همراه تصاویر می تواند به پزشک شما کمک کند تا کیست استخوان ساب غضروفی را به درستی تشخیص دهد.

داشتن OA به این معنی نیست که شما قطعا SBCs خواهید داشت. در یک مطالعهمحققین اشعه ایکس 806 فرد مبتلا به OA را بررسی کردند و SBC ها را تنها در حدود 30 درصد از افراد گروه مورد مطالعه شناسایی کردند.

علل

SBC ها برای اولین بار در دهه 1940 کشف شدند، اما پزشکان هنوز در مورد دلایل تشکیل آنها نامطمئن هستند.

SBC ها در استخوان ساب غضروفی، که لایه ای از استخوان درست زیر غضروف است، ایجاد می شوند. استئوآرتریت باعث می شود خون سریعتر به لایه زیر غضروفی استخوان جریان یابد. این افزایش فشار و جریان خون ممکن است منجر به تشکیل SBC و اسکلروز ساب غضروفی شود. اسکلروز ساب کندرال به تراکم استخوان بالاتر اشاره دارد.

عوامل خطر

احتمال ابتلا به SBC در افراد مبتلا به OA بیشتر است. به همین دلیل، عوامل خطر برای SBC مانند عوامل خطر برای OA است:

چاق بودن تعداد زیادی از تحقیقات نشان می دهد که افزایش توده بدن به طور قابل توجهی فشار بیشتری بر مفاصل زانو وارد می کند. که خطر OA زانو را افزایش می دهد. اضافه وزن همچنین ممکن است فشار مکانیکی بیشتری بر سایر مفاصل مانند لگن و حتی دست ها وارد کند.

سیگار کشیدن. برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگار و تنباکو باعث تخریب بافت غضروفی می شوند. با گذشت زمان، این منجر به علائم شدیدتر آرتروز می شود.

سابقه خانوادگی. برخی از انواع آرتروز شاید به ارث برده. این بدان معناست که اگر یکی از اعضای خانواده به این عارضه مبتلا باشد، ممکن است احتمال ابتلا به OA و کیست های استخوان ساب غضروفی بیشتر باشد.

تراز غیر طبیعی مفصل یا شکل غیر معمول مفصل. این می تواند منجر به ساییدگی و پارگی بیشتر مفاصل شود.

آسیب مفاصل قبلیبه خصوص به دلیل کار بدنی یا فعالیت بدنی پر تاثیر. فعالیت با ضربه زیاد ممکن است به مرور زمان به غضروف آسیب برساند.

درمان و مدیریت

شما می توانید علائم کیست استخوان ساب غضروفی را از طریق روش های مختلفی مدیریت کنید:

  • داروهای ضد التهابی، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ممکن است به طور موقت علائم را کاهش دهند.
  • کاهش وزن ممکن است علائم OA را کاهش دهد و از دست دادن غضروف را کند کند. از دست دادن غضروف باعث تشکیل SBC می شود.
  • از فعالیت هایی که مفصل تحت تاثیر OA را تشدید می کند خودداری کنید.
  • فعالیت‌های با تأثیر کمتر مانند شنا یا دوچرخه‌سواری را در مقابل فعالیت‌های تأثیرگذارتر مانند دویدن و پریدن انجام دهید.
  • درمان اولتراسوند ممکن است کمک کند. بیشتر پژوهش برای تعیین اثربخشی این درمان مورد نیاز است.
  • اگر درد بدتر شد، از پزشک خود در مورد فیزیوتراپی یا داروهای مسکن سوال کنید.
  • اگر OA پیشرفت زیادی داشته باشد، در نهایت ممکن است نیاز به تعویض مفصل داشته باشید.

پزشکان درمان مستقیم SBC را توصیه نمی کنند. برداشتن یا بریدن ناحیه اطراف کیست ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد یا در بهبود زخم مشکل ایجاد کند. به طور کلی، مهم است که اجازه دهید SBC روند طبیعی خود را طی کند، در حالی که شما علائم زیربنایی و OA را مدیریت می کنید. در موارد شدیدتر که کیست بزرگ است یا حرکت را محدود می کند، ارتوپدها ممکن است تصمیم به برداشتن آن بگیرند.

عوارض

یکی اخیر مطالعه نشان می دهد که در افراد مبتلا به OA زانو، کیست های استخوان ساب غضروفی ممکن است نشان دهنده افزایش سرعت از دست دادن غضروف و پیشرفت OA باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد مبتلا به این کیست ها به طور متوسط ​​دو برابر احتمال نیاز به تعویض مفصل زانو در یک بازه زمانی دو ساله دارند.

چشم انداز چیست؟

SBC ها نشانه ای از آرتروز هستند و طبق یک مطالعه، تقریباً در یک سوم موارد OA دیده می شود. آنها ممکن است به صورت یک کیسه پر از مایع در اطراف مفصل ظاهر شوند و به مرور زمان باعث درد شوند. با این حال، به طور کلی پزشکان آنها را به عنوان یک علامت OA به جای یک بیماری در خود تصور می کنند. بهترین راه برای درمان SBC ها مدیریت علائم OA است. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن یک توده بزرگ با جراحی توصیه کند.

پرسش و پاسخ: کیست های استخوان ساب غضروفی

س:

آیا بدون آرتروز می توانم کیست استخوان ساب کندرال داشته باشم؟

بیمار ناشناس

آ:

کیست های استخوان ساب غضروفی ممکن است با هر نوع آرتریت رخ دهد، بنابراین آرتریت روماتوئید نیز می تواند باعث آن شود. تصور بر این است که این بیماری ناشی از خونریزی در استخوان است، بنابراین همارتروز، که خونریزی در مفصل است، می تواند آن را نیز ایجاد کند. ادبیات پزشکی زیادی در مورد کیست های استخوان ساب غضروفی وجود ندارد. ما بیشتر بر روی مشکل اساسی در مفصل تمرکز می کنیم تا کیست، که بیشتر فقط یک یافته در اشعه ایکس است که می بینیم.

سوزان فالک، MD، FACPپاسخ ها بیانگر نظرات کارشناسان پزشکی ما است. تمام محتوا کاملاً اطلاعاتی است و نباید توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.

آیا این مفید بود؟