بررسی اجمالی

کینوا یک دانه خوشمزه و محبوب آمریکای جنوبی است. همچنین به عنوان یک شبه غلات، با طعم و خواص مشابه با غلات رایج شناخته می شود. بسیاری از مردم کینوا را یک ابر غذای ضروری می دانند زیرا حاوی فیبر، پروتئین، آب و کربوهیدرات است.

کینوا همچنین سدیم کمی دارد و کلسیم، پتاسیم و آهن بالایی دارد و آن را به یک بخش سالم و مغذی از هر رژیم غذایی تبدیل می کند.

اما برای برخی افراد، خوردن کینوا ممکن است باعث درد معده، خارش پوست، کهیر و سایر علائم رایج آلرژی غذایی شود. دانه و پوشش آن حاوی ترکیب ساپونین است که می تواند این علائم را ایجاد کند.

اگر به کینوا حساسیت دارید یا به ساپونین حساس هستید، به این معنی نیست که باید دستور العمل های خوشمزه را از دست بدهید. می توانید کینوا را بشویید تا از شر پوشش خلاص شوید یا آن را جایگزین سایر دانه های سالم کنید.

علائم آلرژی به کینوا

اگر حساسیت یا عدم تحمل به کینوا دارید، ممکن است این موارد را تجربه کنید:

  • التهاب در پوست، ریه ها و دستگاه گوارش
  • علائم شبه آسم مانند خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه یا تنگی قفسه سینه
  • خارش
  • اگزما
  • کندوها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • دل درد

مانند هر آلرژی دیگری، ممکن است به خوردن کینوا واکنش آلرژیک شدیدی را تجربه کنید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضربان قلب بالا
  • پوست رنگپریده
  • فشار خون پایین
  • تورم صورت
  • ناتوانی در تنفس

آلرژی به ساپونین

برخی از افراد گزارش کرده اند که پس از مدتی خوردن کینوا دچار عدم تحمل یا حساسیت به کینوا شده اند. این اغلب به دلیل ساپونین است، یک ماده شیمیایی موجود در پوشش کینوا.

تحقیقات نشان داده است که می تواند به کاهش خطرات سرطان کمک کند. علائم آلرژی یا عدم تحمل نیز ممکن است در پاسخ به پروتئین یا اگزالات موجود در دانه کینوا ایجاد شود.

ساپونین ماده ای تلخ و صابونی است که از گیاه کینوا در برابر حملات قارچی و حشرات محافظت می کند. همچنین حاوی سمومی است که می تواند باعث تحریک و سایر مشکلات در برخی افراد شود. در حالی که سطح سمیت پایین است، برخی از افراد ممکن است به این ترکیب حساس باشند.

اگر به ساپونین حساسیت دارید، تا زمانی که دانه ها را خوب بشویید، می توانید کینوا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کینوا را حداقل 30 دقیقه خیس کنید و چند بار قبل از پختن آن را بشویید. این به حذف پوشش طبیعی که حاوی ساپونین است کمک می کند.

غذاهایی که باید اجتناب کنید و جایگزین های کینوا

اگر آلرژی به کینوا دارید، باید مراقب غذاهایی باشید که شامل کینوا و هر نوع غذای واکنش متقابل هستند تا از علائم جلوگیری کنید. می توانید کینوا را با بسیاری از غلات سالم جایگزین کنید.

غذاهای واکنش متقاطع

کینوا متعلق به همان خانواده اسفناج، چغندر و چغندر سوئیس است. این بدان معنی است که از آنجایی که آنها با هم مرتبط هستند، ممکن است واکنش های آلرژیک مشابهی را نسبت به کینوا تجربه کنید، همانطور که در مورد آلرژی به برگ درخت چغندر تجربه می کنید.

غذاهایی که باید اجتناب کرد

اگر به دانه آن حساسیت دارید، باید از خوردن کینوا و غذاهای تهیه شده از کینوآ خودداری کنید. این غذاها شامل آرد، سوپ، غلات صبحانه یا غذاهای ترکیبی مانند پلو هستند.

اگر ساپونین مقصر باشد، لیست غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید رشد می کند. ساپونین در غذاهای دیگری یافت می شود که عبارتند از:

  • نخود
  • سویا
  • دانه های گل تاج خروس
  • حبوبات از جمله بادام زمینی، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا دریایی

ممکن است حذف این غذاها از رژیم غذایی سخت باشد. سعی کنید واکنش‌های خود را هنگام خوردن حبوبات یا دانه‌های خاصی پیگیری کنید تا تصمیم بگیرید که آیا آنها چیزی هستند که می‌خواهید کاملاً از آن اجتناب کنید یا سعی کنید آنها را مدیریت کنید.

جایگزین های غذایی

اگر نمی توانید کینوا مصرف کنید، جایگزین های زیادی برای دانه وجود دارد که تغذیه مورد نیاز و طعم مورد نظرتان را به شما می دهد. می‌توانید با غذاهای کلاسیک مانند کوسکوس همراه شوید یا غلات دیگری را امتحان کنید که یک پانچ سالم دارند.

گندم سیاه

گندم سیاه همه کاره و خوشمزه است، اما نام آن ممکن است شما را فریب دهد. گندم سیاه در خانواده گندم نیست.

این دانه خاکی مغذی و انرژی زا است. غلظت فیبر و پروتئین آن بیشتر از کینوا است. می‌توانید از گندم سیاه برای تهیه کوکی‌های شکلاتی، وافل لیمو، پارفه شبانه، کرپ‌های شور و حتی ریزوتو خامه‌ای استفاده کنید.

ارزن

ارزن گروهی از غلات بدون گلوتن است که به دلیل خواص سالم آن شناخته شده است. چهار نوع مختلف ارزن که معمولاً در سراسر جهان کشت می شود عبارتند از:

  • ارزن مروارید
  • ارزن دم روباهی
  • ارزن پروسو
  • ارزن انگشتی

ارزن مروارید بیشترین تولید را دارد. ارزن مروارید سرشار از کربوهیدرات و آنتی اکسیدان است، اما نیمی از فیبر موجود در کینوا را دارد. می‌توانید از ارزن برای پوره سیب‌زمینی خامه‌ای گل کلم، کیک کشمشی سیب یا به‌عنوان چرخاندن روی برنج چسبناک استفاده کنید.

جو

انجمن دیابت آمریکا (ADA) جو مروارید را یک غذای فوق العاده برای دیابت می داند زیرا غلات کامل سرشار از فیبر و پتاسیم است. جو همچنین چربی کمتری نسبت به کینوا دارد.

طعم آجیلی آن جو را برای هر غذایی مناسب می کند. البته سوپ کلاسیک گوشت گاو و جو وجود دارد، اما می توانید با غلات نیز ماجراجویی کنید.

جو مانند گندم سیاه برای ریزوتو عالی است. همچنین می توانید سالاد چغندر و جو طلایی را با چغندر رنگین کمان برای یک غذای فصلی خوشمزه درست کنید.

توت گندم

توت گندم کل دانه گندم است. پروتئین آن به اندازه کینوا است، اما کمتر از نیمی از چربی آن. توت گندم نیز سرشار از فیبر است. عطر و طعم آجیلی و قوی دارد که در سالادها خوشمزه است.

آن را با گیلاس، مرغ و گردو برای یک سالاد دلچسب بریزید. یا، آن را با ماهی تن و زیتون برای سرخ کردن تابستانی مخلوط کنید.

فریکه

غذاها فریکه را غلات فوق العاده داغ بعدی می دانند. فریکه، یک غله سنتی خاورمیانه ای، گندم سبز جوانی است که روی آتش باز برشته می شود. همچنین منبع عالی فیبر و پروتئین است.

می توانید از دانه های خاکی در سالاد نخود و سبزی استفاده کنید. همچنین می توانید از آن در سوپ کاری با سیب زمینی شیرین و کلم پیچ استفاده کنید.

به دنبال کمک

مانند هر آلرژی غذایی دیگری، شما می توانید پس از خوردن کینوا یک واکنش جزئی تا شدید را تجربه کنید. اگر آلرژی شدید دارید، ممکن است در خطر ابتلا به شوک آنافیلاکتیک باشید.

در صورت بروز واکنش آلرژیک به کینوا فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر یک واکنش جزئی باشد، پزشک شما به احتمال زیاد یک آنتی هیستامین خوراکی تجویز خواهد کرد. در صورت بروز واکنش شدید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. یک واکنش آلرژیک شدید نیاز به تزریق اپی نفرین یا EpiPen دارد.

چشم انداز

اگر آلرژی به کینوا دارید، بهتر است آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا از پاسخ های آلرژیک بعدی جلوگیری کنید. در حالی که کنترل واکنش های آلرژیک جزئی آسان تر است، واکنش های شدید می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اگر فقط به ساپونین عدم تحمل دارید، می توانید تا زمانی که دانه ها را خوب بشویید، کینوا را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود نگه دارید.