بررسی اجمالی

عطسه مکانیزمی است که بدن شما برای پاک کردن بینی از آن استفاده می کند. هنگامی که مواد خارجی مانند خاک، گرده، دود یا گرد و غبار وارد سوراخ های بینی می شود، بینی ممکن است تحریک شود یا قلقلک دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما برای پاک کردن بینی کاری که باید انجام دهد انجام می دهد – باعث عطسه می شود. عطسه یکی از اولین دفاع های بدن شما در برابر باکتری ها و حشرات مهاجم است.

وقتی عطسه می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که یک ذره خارجی وارد بینی شما می شود، ممکن است با موهای ریز و پوست ظریفی که مجرای بینی شما را پوشانده اند، تعامل داشته باشد. این ذرات و آلاینده ها از دود، آلودگی و عطر گرفته تا باکتری ها، کپک ها و شوره ها را شامل می شود.

هنگامی که پوشش ظریف بینی شما اولین ته یک ماده خارجی را تجربه می کند، سیگنال الکتریکی را به مغز شما ارسال می کند. این سیگنال به مغز شما می گوید که بینی باید خودش را پاک کند. مغز به بدن شما سیگنال می دهد که زمان عطسه فرا رسیده است و بدن شما با آماده سازی خود برای انقباض قریب الوقوع پاسخ می دهد. در بیشتر موارد، چشم ها به اجبار بسته می شوند، زبان به سمت سقف دهان حرکت می کند و ماهیچه ها برای عطسه محکم می شوند. همه اینها فقط در چند ثانیه اتفاق می افتد.

عطسه، که به نام تندرستی نیز شناخته می شود، آب، مخاط و هوا را با نیرویی باورنکردنی از بینی شما خارج می کند. عطسه می تواند میکروب های زیادی را با خود حمل کند که می تواند باعث گسترش بیماری هایی مانند آنفولانزا شود.

عطسه همچنین نقش حیاتی دیگری در بدن دارد. در سال 2012، محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که عطسه روش طبیعی بینی برای “تنظیم مجدد” است. این مطالعه نشان داد که مژک ها، سلول هایی که بافت داخل بینی را می پوشانند، با عطسه دوباره راه اندازی می شوند. به عبارت دیگر، عطسه کل محیط بینی را ریست می کند. علاوه بر این، محققان دریافتند که عطسه روی افرادی که مشکلات مزمن بینی مانند سینوزیت دارند، همان اثر “بازنشانی” را ندارد. پی بردن به چگونگی واکنش دادن به این سلول ها ممکن است به درمان این مشکلات مداوم کمک کند.

سوالات رایج در مورد عطسه

همه عطسه ها زمانی اتفاق نمی افتد که مواد خارجی وارد سوراخ های بینی ما شود. گاهی اوقات، در لحظات غیرمعمول خود را برای ضربه زدن عطسه آماده می کنیم.

چرا هنگام عطسه چشمان خود را می بندیم؟

بستن چشم ها یک رفلکس طبیعی بدن شما در هر بار عطسه است. علی‌رغم افسانه‌های رایج، باز گذاشتن چشم‌هایتان در حین عطسه باعث نمی‌شود که چشمانتان از سرتان بیرون بزند.

چرا وقتی مریض هستیم عطسه می کنیم؟

درست همانطور که بدن ما وقتی یک ماده خارجی وارد بدن می شود سعی می کند خانه را پاک کند، وقتی بیمار هستیم نیز سعی می کند چیزهایی را از بین ببرد. آلرژی، آنفولانزا، سرماخوردگی معمولی – همگی می توانند باعث آبریزش بینی یا تخلیه سینوس شوند. هنگامی که اینها وجود دارند، ممکن است عطسه های مکرر را تجربه کنید زیرا بدن برای خارج کردن مایعات کار می کند.

چرا وقتی آلرژی داریم عطسه می کنیم؟

گرد و غباری که در حین تمیز کردن ایجاد می شود ممکن است باعث عطسه هر کسی شود. اما اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، ممکن است به دلیل تماس زیاد با گرد و غبار، هنگام تمیز کردن بیشتر عطسه کنید.

همین امر در مورد گرده، آلودگی، شوره، کپک و سایر آلرژن ها صادق است. هنگامی که این مواد وارد بدن می شوند، بدن با ترشح هیستامین برای حمله به آلرژن های مهاجم پاسخ می دهد. هیستامین باعث واکنش آلرژیک می شود و علائم آن شامل عطسه، آبریزش چشم، سرفه و آبریزش بینی است.

چرا وقتی به خورشید نگاه می کنیم عطسه می کنیم؟

اگر زیر آفتاب روشن روز بیرون رفتید و نزدیک به عطسه شدید، تنها نیستید. بر اساس موسسه ملی بهداشت، تمایل به عطسه هنگام نگاه کردن به نور شدید تا یک سوم جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. این پدیده به عنوان رفلکس عطسه photic یا رفلکس عطسه خورشیدی شناخته می شود.

چرا برخی از افراد چندین بار عطسه می کنند؟

محققان مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد چندین بار عطسه می کنند. ممکن است نشانه آن باشد که عطسه های شما به اندازه فردی که فقط یک بار عطسه می کند قوی نیست. همچنین می تواند نشانه ای از تحریک مداوم یا مزمن بینی یا التهاب باشد، احتمالاً در نتیجه آلرژی.

آیا ارگاسم می تواند باعث عطسه شود؟

در واقع، ممکن است. محققین متوجه شده اند که برخی از افراد هنگام داشتن افکار جنسی یا هنگام ارگاسم عطسه می کنند. مشخص نیست این دو چیز چگونه به هم مرتبط هستند.

چه زمانی عطسه مشکل ساز است؟

عطسه می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص اگر در هر فصل آلرژی با دستمال کاغذی برخورد کنید. با این حال، عطسه به ندرت نشانه یک مشکل جدی است.

برخی از افراد با شرایط خاص در صورت عطسه بیش از حد ممکن است علائم یا عوارض دیگری را تجربه کنند. به عنوان مثال، افرادی که خونریزی های مکرر از بینی دارند ممکن است با عطسه خونریزی بیشتری را تجربه کنند. افراد مبتلا به میگرن ممکن است در صورت بروز عطسه در حین سردرد، ناراحتی بیشتری را تجربه کنند.

همه افراد به محرک های خارجی یا آلرژن ها مانند افراد اطراف خود پاسخ نمی دهند. اگر بعد از راه رفتن در مزرعه یونجه یا نفس عمیقی از یک دسته گل بابونه عطسه نمی کنید، نگران نباشید. مجرای بینی برخی افراد آنقدرها حساس نیست.

اگر به طور مکرر شروع به عطسه می کنید و نمی توانید علت واضحی را مشخص کنید، به پزشک خود مراجعه کنید. در حالی که ممکن است چند عطسه نشانه هیچ چیز نگران کننده ای نباشد، همیشه بهتر است در مورد علائم جدید خود صحبت کنید و به دنبال یک مشکل اساسی باشید تا اینکه دچار عطسه های مکرر شوید.

بردن

چه به ندرت عطسه می کنید و چه به طور مکرر دستمال کاغذی را دراز می کنید، مهم است که بهداشت عطسه را رعایت کنید. آب و مخاطی که با هر عطسه خارج می‌کنید می‌تواند حامل میکروب‌ها و باکتری‌هایی باشد که باعث گسترش بیماری‌ها می‌شوند.

اگر مجبور به عطسه هستید، بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. اگر نمی توانید سریع دستمال کاغذی بگیرید، در قسمت بالایی آستین خود عطسه کنید، نه دستانتان. سپس، قبل از تماس با سطح دیگری، دست های خود را با آب و صابون بشویید. این به جلوگیری از گسترش میکروب ها و بیماری ها کمک می کند.